Tuesday, March 19, 2013

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာမဟာဗ်ဴဟာ အခ်ိန္အဆအလြဲ

China’s Strategic Misjudgement on Myanmar (By Yun Sun)
Journal of Current Southeast Asian Affairs
SUN, Yun (2012), China’s Strategic Misjudgement on Myanmar, in: Journal of Current Southeast Asian Affairs, 31, 1, 73-96 ကုိ ဘာသာျပန္ျပီး The Voice Weekly တြင္ အခန္းဆက္ေဖၚျပေနသည့္ စာတမ္းျဖစ္ပါသည္။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာမဟာဗ်ဴဟာ အခ်ိန္အဆအလြဲ (၁)

စာတမ္း ေရးသားျပဳစုသူ ယန္ဆန္းသည္ ေဘက်င္းတြင္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္မွ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ အထိ အေျခစိုက္ ေနထိုင္ခဲ့ၿပီး International Crisis Group ၏ တ႐ုတ္အေရး ေလ့လာသူ တစ္ဦးအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ဤစာတမ္းသည္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု Brookings Institution ရွိ အေနာက္ေျမာက္ အာရွ မူဝါဒ ေလ့လာေရး ဗဟိုဌာန၌ Visiting Fellow အျဖစ္ ထမ္းေဆာင္ခဲ့စဥ္ အၿပီးသတ္ ေရးသားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ သူမ၏ သုေတသနက်မ္းမွာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံျခားေရးမူဝါဒ၊ အထူးသျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖဳိးဆဲ ႏုိင္ငံမ်ား၊ ဗဟိုဦးစီးစနစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ဆက္ဆံေရးကို အေလးေပး ျပဳစုခဲ့သည္။ ဤစာတမ္းတြင္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး အလွည့္ အေျပာင္းမ်ား၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး လမ္းစဥ္အေပၚ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ခန္႔မွန္းခ်က္ အလြဲမ်ား၊ အနာဂတ္ အလားအလာမ်ား အေၾကာင္းကို ေရးသား ျပဳစုထားသည္။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး အခင္းအက်င္းမွာမ်ားစြာ အျပန္႔ က်ယ္လာခဲ့ၿပီ ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံ့အေရး ႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာ အေရႊ႕အေျပာင္းမ်ား အေၾကာင္း ဆင္ျခင္ သုံးသပ္ႏုိင္ရန္ ဘာသာျပန္ဆို တင္ျပလိုက္ရျခင္း ျဖစ္ၿပီး ဤေဆာင္းပါးပါ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား အားလုံးသည္ မူရင္းျပဳစုသူ၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္ေပသည္။

၁။ မဟာဗ်ဴဟာ အလွည့္အေျပာင္းမ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့ရသည့္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္
1. Strategic Changes in 2011
၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္သည္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ဆက္ဆံေရး သိသိသာသာ ေအးခဲသြားေစခဲ့ေသာ ႏွစ္တစ္ႏွစ္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့ျပည္တြင္း ႏိုင္ငံေရး ထင္မွတ္မထားခဲ့ေသာ ႏႈန္းထားမ်ားျဖင့္ လ်င္ျမန္စြာ ေျပာင္းလဲလာ ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ အက်ဳိးစီးပြားေရာ အနာဂတ္ မဟာဗ်ဴဟာ စီမံကိန္းမ်ားကိုပါ ျပင္းထန္စြာ စိန္ေခၚလာသည့္ အေနအထားသို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ မတ္လအတြင္း ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး က်မ္းသစၥာ က်ိန္ဆိုမႈအၿပီး မၾကာခင္မွာပင္ တ႐ုတ္ ႏုိင္ငံသည္ ဘက္စုံ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ မိတ္ဖက္အဆင့္သို႔ တိုးျမႇင့္ ႏုိင္ခဲ့သည္။ ယင္းမဟာဗ်ဴဟာ မိတ္ဖက္ လက္တြဲျခင္း၏ အဓိက အခ်က္မ်ားမွာ နယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရး၊ စြမ္းအင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး၊ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရးစသည့္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ အေျခခံ စဥ္းစား ခ်က္မ်ားသာ ျဖစ္ေနေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရသည္။ ယင္း Blue Print သည္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား ေဆြမ်ဳိးေပါက္ေဖာ္ အစဥ္အလာ ခ်စ္ၾကည္မႈ ေပၚတြင္ ေနာက္ထပ္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈကို ထပ္ေဆာင္း ျမႇင့္တင္လိုက္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတႀကီး အာဏာလႊဲေျပာင္း ရယူခဲ့ၿပီး ရက္သတၱပတ္ ေျခာက္ပတ္ အၾကာတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ဗဟို စစ္ေကာ္မရွင္မွ နံပါတ္(၄) ေခါင္းေဆာင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ လာေရာက္ လည္ပတ္ခဲ့ၿပီး ယင္းေနာက္ ႏွစ္ပတ္အၾကာတြင္ မဟာဗ်ဴဟာ ေျမာက္ဘက္စုံ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး မိတ္ဖက္ Comprehensive Strategic Cooperation Partnership ကို ထူေထာင္ႏိုင္ခဲ့သည္။

တစ္ဆက္တည္းမွာပင္ ယူနန္ျပည္နယ္ အစိုးရသည္ အိႏၵိယသမုဒၵရာ အတြင္းသို႔ ယူနန္ႏွင့္ ျမန္မာ ေပါင္းကူးတံတား ထိုးႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္ေသာ Bridge Campaign ကို စတင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ကာလရွည္ၾကာ ႏုိင္ငံေရး ေထာက္ခံမႈမ်ား ေပးအပ္ခဲ့ျခင္း အတြက္ အတုံ႔အလွည့္ အားျဖင့္ ေဒသတြင္း ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ေရးဖိုရမ္မ်ား၊ အဓိကအားျဖင့္ အာဆီယံ အစည္းအေဝးမ်ားတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ရပ္တည္ခ်က္မ်ား၊ ေတာင္တ႐ုတ္ ပင္လယ္ အေရးကိစၥအေပၚ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေထာက္ခံမႈမ်ား ရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္လည္း ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ေနာက္ပိုင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ျမန္မာႏုိင္ငံ အေပၚ အမ်က္ထြက္စရာ ကိစၥရပ္မ်ား ဆက္တိုက္ ဆိုသလို ေပၚေပါက္လာခဲ့သည္။ အျငင္းပြားဖြယ္ ျမစ္ဆုံဆည္ တည္ေဆာက္မႈ ဆိုင္းငံ့ျခင္းႏွင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ေသာ လမ္းေၾကာင္းေပၚသို႔ ေရာက္ရွိလာျခင္း၊ အထူးသျဖင့္ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံႏွင့္ အျပဳသေဘာ ဆက္ဆံမႈမ်ား ေရာက္ရွိလာျခင္း တို႔ေၾကာင့္ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံက ျမန္မာႏုိင္ငံကို သစၥာရွိ မိတ္ေဆြ ႏုိင္ငံအျဖစ္ မွတ္ယူထားခဲ့မႈမ်ားအေပၚ ျပင္းထန္စြာ တုန္လႈပ္ သြားေစခဲ့သည္။ ၄င္းအျပင္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ မိတ္ဖက္အျဖစ္ ခ်မွတ္ထားခဲ့ေသာ အုတ္ျမစ္မ်ားကို လႈပ္ခါသြားေစခဲ့သည္။ အက်ဳိးဆက္အားျဖင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ ထားရွိခဲ့ေသာ ေမွ်ာ္မွန္းခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ သုံးသပ္လာခဲ့ရၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံဆိုင္ရာ မူဝါဒႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ ထားရွိခဲ့ေသာ ကတိကဝတ္မ်ားကို ျပင္ဆင္ ေရးဆြဲလာခဲ့သည္။

တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ သံခင္းတမန္ခင္း ေနာက္ျပန္ဆုတ္သြားမႈတို႔သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲ အလြန္ ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္း အေပၚ တင္ႀကဳိေမွ်ာ္လင့္ သုံးသပ္ခ်က္မ်ား လြဲမွားသြားခဲ့ျခင္းက အဓိကက်ေနသည္။ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလမွ ျမစ္ဆုံဆည္ ရပ္ဆိုင္းလိုက္သည့္ ကာလအထိ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသည္ ႀကီးႀကီးမားမား ေျပာင္းလဲႏိုင္ဖြယ္ရာ မရွိဟူ၍ ေမွ်ာ္မွန္းထားခဲ့ၾကသည္။ တ႐ုတ္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား သည္ ျမန္မာျပည္ တြင္းရွိ ဒီမိုကရက္တစ္ အရွိန္အဟုန္ကို ေလွ်ာ့တြက္ ခဲ့ၾကၿပီး ယင္းအရွိန္အဟုန္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေဟာင္းမ်ားအား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလိုစိတ္မ်ား တိုးျမႇင့္ ျဖစ္ေပၚလာေစခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ႐ႈျမင္ခ်က္တြင္ စစ္ဘက္ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ ၄င္းတို႔၏ အာဏာ ဆုပ္ကိုင္ထားရွိမႈ ကို မည္သည့္အခါမွ အေလွ်ာ့ေပးမည္ မဟုတ္ဟူ၍ ႐ႈျမင္ထားၿပီး အရပ္သား အစိုးရသစ္ အေနျဖင့္လည္း စစ္အစိုးရႏွင့္ ႀကီးႀကီးမားမား ကြာျခားဖြယ္ရာ မရွိႏုိင္ဟူ၍ ေမွ်ာ္မွန္း ထားခဲ့ၾကသည္။

ဒုတိယအခ်က္ အေနျဖင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ထိေတြ႔ဆက္ဆံေနေသာ အေမရိက၏ ေစ့စပ္ညိႇႏႈိင္းမႈ က်ဆုံးမည္ဟူ၍ သတ္မွတ္ ထားၿပီး ၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပၿပီးစီးသြားသည့္အခ်ိန္၌ ဝါရွင္တန္ အစိုးရက ယင္းေရြးေကာက္ပြဲမ်ား တရားမွ်တမႈ မရွိသလို လြတ္လပ္မႈလည္း မရွိဟူ၍ ထုတ္ျပန္ေၾကညာလိုက္သည့္အခါ အေမရိကန္ႏွင့္ ဆက္ဆံေရး ရပ္တန္႔သြားၿပီဟု ထင္ျမင္ ယူဆခဲ့ၾကသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး၊ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အေရႊ႕အေျပာင္းမ်ားႏွင့္ နမူနာယူ၍ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေစရန္အတြက္ ႏုိင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ေႏွးေကြးစြာျဖင့္ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ေဆာင္ရြက္သြား မည္ဟူ၍လည္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံရွိ မူဝါဒ ေလ့လာသုံးသပ္သူ အမ်ားစုက ထင္ျမင္ ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ယုတ္စြအဆုံးဆိုရလွ်င္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ အေပၚ မူလရွိၿပီးျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေရးၾသဇာႏွင့္ စီးပြားေရးအရ လႊမ္းမိုးမႈတို႔ကို ျမႇင့္တြက္ခဲ့ၾကၿပီး ျမန္မာျပည္သူမ်ား၏ တ႐ုတ္ ဆန္႔က်င္ေရး တြန္းအားကို ေလွ်ာ့တြက္ခဲ့ၾကသည္။ အဆိုပါ ေလွ်ာ့တြက္မႈ မ်ားေၾကာင့္ပင္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံဆိုင္ရာ တ႐ုတ္မူဝါဒ အေပၚ ယုံၾကည္မႈမ်ားကို ပ်က္ျပားသြားေစၿပီး ကတိကဝတ္မ်ား ၿပဳိကြဲ သြားေစသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ား ျဖစ္လာေစခဲ့သည္။

၂။ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ ထားရွိသည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အေျခခံ အက်ဳိးစီးပြားမ်ား
2. China’s Basic Interest in Myanmar
ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ သတ္မွတ္ထားရွိေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အေျခခံ အက်ဳိးစီးပြားမ်ားတြင္ အေျခခံအေၾကာင္းရင္း သံုးခ်က္ပါ ရွိသည္။ ယင္းတို႔မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္သည္။
(၁) နယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရး Border Stability
(၂) စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ Economic
(၃) စြမ္းအင္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလမ္းေၾကာင္း Energy Transportation Route

ယင္းတို႔အနက္ နယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရးမွာ ထိပ္တန္းဦးစားေပးျဖစ္သည္။ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လအတြင္း ေဘက်င္းႏွင့္ ကူမင္းရွိ တ႐ုတ္အရာရွိမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခ်က္မ်ားအရ) ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ကိုးကန္႔အေရး ကိစၥတြင္ နယ္စပ္ေဒသရွိ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႕အစည္း မ်ားအၾကား ရန္လိုမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည့္ အႏၲရာယ္မ်ားကို တ႐ုတ္ အစိုးရမွ သတိျပဳမိ ခဲ့ၾကသည္။ အဆိုပါ ပဋိပကၡတြင္ ဒုကၡသည္ ၃၇ဝဝဝ ေက်ာ္ကို တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ အေနာက္ေတာင္ဘက္ရွိ ယူနန္ျပည္နယ္ အတြင္း ခုိလႈံ လာေစခဲ့ၿပီး နယ္စပ္ေဒသမ်ား တစ္ေလွ်ာက္ တည္ၿငိမ္မႈ ထိန္းသိမ္းထားရွိရန္ တ႐ုတ္ အာဏာပိုင္မ်ားအား ဖိအားမ်ား ျဖစ္ေပၚ လာေစခဲ့သည္။

၂-၁။ နယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရး
2.1 Border Stability
၂ဝ၁ဝ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား မတိုင္မီ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ ကိုးကန္႔အေရး အခင္းသည္ တိုင္းရင္းသား အေရးကိစၥမ်ား၏ ေျဖရွင္းခ်က္တစ္ရပ္ အေနျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ေစ့စပ္ညိႇႏႈိင္းေရး Peaceful Negotiation ကို အေလးေပး လာေစခဲ့သည္။ အဆိုပါ ပဋိပကၡ ကာလအတြင္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအား ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရမွ လက္နက္ စြန္႔လႊတ္ေစၿပီး နယ္ျခားေစာင့္ တပ္ဖြဲ႕မ်ားအျဖစ္ အတင္းအက်ပ္ ေျပာင္းလဲေစျခင္းမ်ား ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္လာၿပီး အက်ဳိးဆက္အားျဖင့္ စစ္ေရး ထိပ္တိုက္ ေတြ႔ဆုံမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာမည္ကို တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ စိုးရိမ္ပူပန္ လာေစခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ဆိုးက်ဳိးမ်ားကို ေရွာင္လႊဲႏိုင္ေစရန္အတြက္ တ႐ုတ္ အစိုးရသည္ ယင္း၏ သံတမန္ေရး ၾသဇာကို အသုံးခ်ခဲ့ၿပီး တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ရွိ အဓိက လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ KIA ႏွင့္ UWSA တို႔ႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရအၾကား တိတ္တဆိတ္ ၾကားဝင္ေဆာင္ရြက္လာခဲ့သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကို ရေအာင္ယူ၊ ေတြ႔ဆုံေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျမႇင့္တင္ Persuading for Peace and Promoting Talks မဟာဗ်ဴဟာကို တ႐ုတ္ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရမ်ားတြင္ က်င့္သုံး ေဆာင္ရြက္လာခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ထိပ္တန္း ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္လည္း နယ္စပ္ေဒသမ်ား၌ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းမႈမ်ား ထိန္းသိမ္းထားရွိေရးအတြက္ ျမန္မာေခါင္းေဆာင္မ်ားကို လူသိထင္ရွား လက္ခ်ာေပးျခင္းမ်ား ေဆာင္ရြက္လာခဲ့သည္။ (တ႐ုတ္ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္ ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ား၊ ဘီဘီစီ၏ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ား၊ တ႐ုတ္ သတင္းဌာန ၏ ၂ဝ၁ဝ ထုတ္ျပန္ခ်က္မ်ား)။

ယူနန္အရာရွိ မ်ားသည္လည္း KIA ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ UWSA ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံၾကသည့္အခါတိုင္း စစ္မျဖစ္ေစေရးႏွင့္ သည္းခံညိႇႏႈိင္းေရးတို႔ကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေျပာၾကားၿပီး ဆြယ္တရားေဟာ Lobby လုပ္ခဲ့ၾကသည္။ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လအတြင္း ကူမင္းမွ အရာရွိမ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခန္းမ်ား)။

၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ ၿငိမ္းခ်မ္း တည္ၿငိမ္ေသာ အာဏာ လႊဲေျပာင္းမႈမ်ား ေတြ႔ျမင္ရျခင္းကို တ႐ုတ္ႏုိင္ငံက ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။ ဤသို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အာဏာ လႊဲေျပာင္းႏုိင္ ျခင္းေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေပၚ ထားရွိေသာ တ႐ုတ္အစိုးရ၏ ရပ္တည္ခ်က္မ်ား အေပၚ သက္ေရာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚ လာေစခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ သစၥာရွိ မိတ္ေဆြရင္း ျဖစ္ၿပီး တိုင္းရင္းသား ပဋိပကၡမ်ား ေျဖရွင္းရာတြင္ တ႐ုတ္ ႏုိင္ငံ၏ အကူအညီကို လိုလားေနသည္ ဟူေသာ ယူဆခ်က္မ်ားအရ တ႐ုတ္အစိုးရမွ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအေပၚ ထားရွိေသာ ရပ္တည္ခ်က္ မွာလည္း ေရွ႕မတိုးေနာက္မဆုတ္ အေနအထားကို ထိန္းသိမ္းျခင္းမွသည္ အမ်ဳိးသားျပန္လည္ ေပါင္းစည္းေရး ဆီသို႔ သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲ လာခဲ့သည္။ ဤယူဆခ်က္ အသစ္ကို ေဘက်င္းႏွင့္ ယူနန္ရွိ ျမန္မာ့အေရး ကြၽမ္းက်င္သူ ထိပ္တန္းပညာရွင္မ်ားက ထပ္ခါတလဲလဲ ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။ (တိုင္းရင္းသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးသည္ ေနျပည္ေတာ္အစိုးရ၏ အေျခခံ အခြင့္အေရး ျဖစ္သည္၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အေနျဖင့္ ယင္းတို႔ လက္ဝယ္ရွိ ကိုယ္ပိုင္ ရပ္တည္ခြင့္ႏွင့္ လက္နက္ ကိုင္ေဆာင္ထားမႈတို႔ကို ထာဝရ ထိန္းသိမ္းထားႏုိင္ရန္ ေမွ်ာ္မွန္းႏိုင္မည္ မဟုတ္ဟူ၍ ေဘက်င္းႏွင့္ ကူမင္းရွိ အစိုးရ အရာရွိမ်ားက ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ အတြင္းက ေျပာၾကားခဲ့ၾကသည္။)

အထက္ပါ အေတြးအျမင္သည္ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လေနာက္ပိုင္း မွစ၍ KIA ႏွင့္ တပ္မေတာ္အၾကား လက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထားရွိေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ မူဝါဒကို အစဥ္အဆက္ လႊမ္းမိုးထားခဲ့သည္။ အႀကီးအက်ယ္ မလုိလားဟန္ ျပသခဲ့ၿပီး နယ္စပ္ တည္ၿငိမ္ေရးကို ေနျပည္ေတာ္မွ အေလးထားရန္ အျပင္းအထန္ ေတာင္းဆိုခဲ့ ေသာ ကိုးကန္႔ အေရးကိစၥႏွင့္ မတူညီဘဲ တ႐ုတ္ အစိုးရသည္ ဒုကၡသည္မ်ား စီးဝင္လာႏိုင္ေသာ နယ္ျခား ေဒသမ်ား၌ လုံၿခဳံေရး တပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ား ကင္းလွည့္ ခ်ထားျခင္းမ်ား တုိးျမႇင့္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၿပီး သည္းခံစိတ္ရွည္ရန္ႏွင့္ ေစ့စပ္ ညိႇႏႈိင္းရန္ ေတာင္းဆို ခဲ့ၾကသည္။ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဇြန္လ ၁၆ ရက္ေန႔ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲမွ)။ သို႔ေသာ္လည္း ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရႏွင့္ ေစ့စပ္ ညိႇႏႈိင္းရာတြင္ ၾကားမွ ဒိုင္လူႀကီး အေနျဖင့္ ပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ေပးရန္ ေျပာၾကားခဲ့ေသာ KIA ၏ ေတာင္းဆိုခ်က္ကို ျငင္းဆန္ခဲ့သည္ (Dongfangwang 2011)။

ထို႔အျပင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲ႕အစည္း မ်ား၏ ျပႆနာ မ်ားကို ေျဖရွင္းရာတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ရပ္တည္ခ်က္မ်ား KIA အဖြဲ႕ႏွင့္ ေဝးကြာခဲ့ရျခင္းတြင္ အေၾကာင္းရင္းမ်ား မ်ားစြာ ရွိေနသည္။ ပထမဆုံး အခ်က္မွာ စစ္ေဘးသင့္ ဒုကၡသည္မ်ားမွာ လိုင္ဇာရွိ KIA ဌာနခ်ဳပ္ အနီးတြင္သာ စုေဝးခုိလႈံလ်က္ရွိၿပီး တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအတြင္း အေရအတြက္ မ်ားစြာ စီးဝင္လာခဲ့မႈ မရွိျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ယင္းအက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္ နယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ေရးအေပၚ တ႐ုတ္အစိုးရ၏ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားကို ေလ်ာ့နည္း သြားေစခဲ့သည္။ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဇူလိုင္လ အတြင္း KIA အရာရွိမ်ားႏွင့္ ေရႊလီတြင္ ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခ်က္အရ)။

ဒုတိယအခ်က္မွာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံဘက္မွ ႐ႈျမင္ခ်က္အရ ရွမ္းျပည္နယ္ အတြင္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ တာပိန္ဆည္ စီမံကိန္း ကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္အတြက္ တပ္မေတာ္အား KIA က တိုက္ခိုက္ေနျခင္းသည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကုိ ၾကားဝင္ လာေစရန္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းျဖစ္သည္ ဟူ၍ ျဖစ္သည္ (Dong Fang Zao Bao 2011)။ KIA တပ္ဖြဲ႕မ်ားက တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ စီးပြားေရး အက်ဳိးအျမတ္မ်ားအေပၚ ေလးစားအေလးထားမႈ နည္းပါးေနျခင္းသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ ျမစ္ဆုံဆည္ စီမံကိန္းအား ဆန္႔က်င္မႈမ်ား ပိုမိုျဖစ္ေပၚ ေစခဲ့သည္။ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္အတြင္း ေဘက်င္းႏွင့္ ကူမင္း တို႔တြင္ ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းမႈမ်ားအရ)။

တတိယအခ်က္အေနျဖင့္ KIA ၏ ႏိုင္ငံေရး ရပ္တည္ခ်က္မ်ားကို တ႐ုတ္အစိုးရက လက္ေတြ႔မက်ဟု ႐ႈျမင္ထားသည္။ KIA သည္ သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ ႏုိင္ငံထူေထာင္ေရးကို အဆုံးစြန္ လိုလားေနၿပီး အစိုးရႏွင့္ ပဋိပကၡ ျဖစ္ေနျခင္းသည္ ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရကို ေစ့စပ္ ညိႇႏႈိင္းရာတြင္ အေလးသာမႈ ရရွိေစရန္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္း ျဖစ္သည္ဟု တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက သုံးသပ္ထားသည္။

တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာမဟာဗ်ဴဟာ အခ်ိန္အဆအလြဲ (၂)
တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ေဒသအာဏာပိုင္ အရာရွိတစ္ဦး၏ အဆိုအရ ၁၉၄၇ ခုႏွစ္ ပင္လုံစာခ်ဳပ္ကို KIA က ဆုပ္ကိုင္ထားျခင္းသည္ ပကတိ အေျခအေနမွန္ႏွင့္ လုံးဝကြဲလြဲေနေၾကာင္း သိရွိရသည္ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္ ကူမင္း၌ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္းမွ)။ ေနာက္ဆုံး အခ်က္မွာ အေနာက္အုပ္စု ႏုိင္ငံမ်ားအေပၚ အားကိုးအားထားျပဳေသာ KIA အဖြဲ႕အေပၚ ေရွးယခင္ကတည္းကပင္ မယုံမၾကည္ သံသယ ထားခဲ့ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ကခ်င္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ တစ္ႏွစ္တာ အတြင္း အကူအညီ ရရွိေစရန္ ဝါရွင္တန္သို႔ ကိုယ္စားလွယ္ အဖြဲ႕မ်ားစြာ ေစလႊတ္ခဲ့ၿပီး တ႐ုတ္နယ္စပ္ေဒသ၌ အေမရိကန္မ်ား ဝင္ေရာက္လာေစႏုိင္ရန္ ေဆာင္ရြက္ကာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ အေၾကာက္ဆုံးေသာ ကိစၥကို ဖန္တီးေနသည္ဟု တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ယူဆထားသည္ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ေႏြဦးတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားႏွင့္ ေျပာၾကားခ်က္မွ)။ ကခ်င္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား မရရွိခဲ့ေသာ္လည္း ေနျပည္ေတာ္ႏွင့္ UWSA အၾကား ေစ့စပ္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားမွာ အက်ဳိးရလဒ္ အမ်ားအျပား ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။ စက္တင္ဘာလ အတြင္း၌ ေနျပည္ေတာ္ႏွင့္ UWSA တို႔သည္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပြဲမ်ား ျပန္လည္စတင္ေရးအတြက္ သေဘာ တူညီခ်က္မ်ား ရရွိခဲ့သည္။ အဆိုပါ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားသည္ UWSA ၏ လက္နက္ကိုင္ေဆာင္ထားမႈ အေျခအေန၊ ဝတိုင္းရင္းသား မ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္ခြင့္ စသည့္ကိစၥရပ္မ်ားကို ေျဖရွင္းႏုိင္ျခင္း မရွိေသာ္လည္း ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အျပန္အလွန္ သေဘာတူ လက္ခံႏိုင္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ တည္ၿငိမ္ေရး ကိစၥရပ္မ်ား ပါဝင္ၿပီး ယင္းတို႔မွာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံဘက္မွ လိုလားေနေသာ ကိစၥရပ္မ်ားလည္းျဖစ္သည္။

၂-၂ စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ
2.2 Economic Cooperation
ျမန္မာအစိုးရသစ္သည္ စီးပြားေရးနယ္ပယ္မ်ားကို ဖြင့္လွစ္ေပးလာျခင္းေၾကာင့္ တ႐ုတ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ေျမာက္ျမားလွစြာေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ထြက္ေပၚလာမည္ဟု တ႐ုတ္အစိုးရက ႐ႈျမင္ ထားခဲ့သည္။ အာဏာလႊဲေျပာင္းမႈ အေတာ္အသင့္ ေခ်ာေမြ႔တည္ၿငိမ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အစိုးရသစ္၏ တရားဝင္မႈကို ခိုင္မာေစခဲ့သည္။ ေနျပည္ေတာ္ အစိုးရသစ္အေနျဖင့္ အာဏာ လႊဲေျပာင္း ရယူၿပီးခ်ိန္တြင္ လုံၿခဳံေရးဆိုင္ရာ ထိပ္တန္း စိုးရိမ္ပူပန္မႈ မ်ားကို ေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ၿပီးသည္ႏွင့္ ၄င္း၏ တရားဝင္မႈကို ျမႇင့္တင္ရန္အတြက္ ျပည္တြင္းစီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေရးကို အေလးေပး ေဆာင္ရြက္လာမည္ ဟူ၍ တ႐ုတ္အစိုးရက ယုံၾကည္ထားခဲ့သည္။ ဤသည္မွာ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ႀကဳံေတြ႔ေနရေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ အေလးေပး ေဆာင္ရြက္ရန္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ဆႏၵရွိေနေသာ လမ္းေၾကာင္း ျဖစ္သည္။

သမၼတဦးသိန္းစိန္အစိုးရ အာဏာလႊဲေျပာင္းရယူမႈ မတိုင္မီ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ တ႐ုတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားမွာ သိသိသာသာ တိုးတက္လာခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ တ႐ုတ္သံ႐ုံး၏ အဆိုအရ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္အတြင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈ ပမာဏသည္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၄ ဒသမ ၄ ဘီလီယံအထိ တိုးတက္လာရာ ၅၂ ဒသမ ၃ ရာခိုင္ႏႈန္း ျမင့္မားလာခဲ့သည္။ ျမန္မာအစိုးရဘက္မွ ထုတ္ျပန္ေသာစာရင္းမ်ား အရ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ဧၿပီလမွ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ မတ္လအထိ ၾကားကာလ အတြင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသည္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၇ ဒသမ ၇၅ ဘီလီယံ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ ယင္းရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားစုမွာ သဘာဝ အရင္းအျမစ္ႏွင့္ စြမ္းအင္ က႑မ်ားတြင္ အဓိက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ (၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ဆင္ဟြာသတင္းမ်ားအရ)

တ႐ုတ္ႏုိင္ငံဘက္မွ စာရင္းဇယားမ်ားတြင္ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္အတြင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၂ ဒသမ ၃၂ ဘီလီယံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခဲ့ေၾကာင္း သိရွိရသည္။ စြမ္းအင္ အသည္းအသန္ လိုအပ္လ်က္ရွိေသာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ အေနာက္ေတာင္ဘက္ပိုင္း အတြက္ အေရးႀကီးေသာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ေထာက္ပ့ံ ျဖည့္ဆည္းေပးသူအျဖစ္ ျမန္မာႏုိင္ငံကို အေလး ထားခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံရွိ တ႐ုတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ စုစုေပါင္း၏ ၅၄ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ေရအားလွ်ပ္စစ္ ထုတ္လုပ္သည့္ ဆည္စီမံကိန္းမ်ား ျဖစ္ေနသည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ ေဘက်င္းသို႔ အလည္အပတ္ သြားေရာက္ခဲ့သည့္ ၂ဝ၁ဝ ခုႏွစ္ ေမလအတြင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္ ဆည္စီမံကိန္းတစ္ခု၊ တ႐ုတ္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတိုးတက္ေရးဘဏ္ China Development Bank မွ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီးဌာနသို႔ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၇၄၅ သန္း ထုတ္ေခ်းျခင္း အပါအဝင္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ သေဘာတူညီခ်က္ ကုိးခုကို ႏွစ္ႏုိင္ငံ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့ၾကသည္။

၂-၃ စြမ္းအင္သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးလမ္းေၾကာင္း
2.3 Energy Transportation Route
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ယူနန္ျပည္နယ္သို႔ သြယ္တန္းေသာ ေရနံႏွင့္ ဓာတ္ေငြ႕ပိုက္လိုင္း စီမံကိန္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တ႐ုတ္စီမံကိန္းမ်ား အနက္ အေရးအႀကီးဆုံးေသာ စီမံကိန္းျဖစ္သည္ဟု တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက လက္ခံထားသည္ (၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီလအတြင္း တ႐ုတ္ကြၽမ္းက်င္သူ မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခ်က္ အရ)။ အာဖရိကေျမာက္ပိုင္းႏွင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ေဒသမ်ားမွ ေရနံ တင္ပို႔မႈအားလုံးကို ျဖတ္သန္းေနရသည့္ မလကၠာ ေရလက္ၾကားအား မွီခိုအားထားေနရသည့္ အေျခအေနကို ေရွာင္လႊဲႏုိင္မည္ဟု တ႐ုတ္ႏုိင္ငံက ပိုက္လုိင္း စီမံကိန္းအေပၚ ေမွ်ာ္လင့္ ထားခဲ့ၾကသည္။ ပိုက္လိုင္းလုပ္ငန္းမ်ား စတင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ ဇြန္လေနာက္ပိုင္း ပိုက္လိုင္း စီမံကိန္းသည္ ေခ်ာေခ်ာေမြ႔ေမြ႔ျဖင့္ ပုံမွန္ တိုးတက္လာခဲ့သည္။ ျမစ္ငယ္ျမစ္ႏွင့္ မေဒးကြၽန္း တံတားထိုး ျခင္းကဲ႔သို႔ေသာ အေရးႀကီး အစိတ္အပိုင္းအခ်ဳိ႕မွာ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဆန္းပိုင္းတြင္ ၿပီးစီးခဲ့သည္။ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ယင္းပိုက္လိုင္းသည္ ေျမာက္အာဖရိကႏွင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္းမွ ေရနံတန္ခ်ိန္ ၂၂ သန္း၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ ကမ္းလြန္လုပ္ကြက္မ်ားမွ ဓာတ္ေငြ႕ ကုဗမီတာ ၁၂ ဘီလီယံတို႔ကို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ေပးႏုိင္မည္ဟု အေကာင္းဘက္မွ ႐ႈျမင္ထားသည္(၂ဝ၁ဝ ဆင္ဟြာနက္)။

မလကၠာေရလက္ၾကားအား စစ္ေရးအရ ပိတ္ဆို႔ထားသည့္ အခ်ိန္မ်ားတြင္ ထိုကဲ႔သို႔ ပိုက္လိုင္းမ်ားေၾကာင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ မဟာဗ်ဴဟာ အားနည္းခ်က္ ပေပ်ာက္ႏိုင္ျခင္း မရွိဟု တ႐ုတ္ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက မွန္းဆထားေသာ္လည္း ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္၌ ပိုက္လိုင္းစီမံကိန္း ၿပီးစီးသြား သည္ႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ သာမက အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏွင့္ေရာ ေတာင္အာရွႏွင့္ပါ ကုန္သြယ္မႈမ်ား ေတာက္ေလွ်ာက္ ျမင့္မားလာမည္ ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ျမင့္မားစြာ ရွိထားၾကသည္။ တစ္ခ်ိန္တည္း မွာပင္ ယူနန္အာဏာပိုင္မ်ားအေနျဖင့္ ေရနံႏွင့္ ဓာတုလုပ္ငန္းမ်ားကို ၄င္းတို႔ျပည္နယ္၌ ထားရွိ ထူေထာင္ရန္ စဥ္းစားေနၾကၿပီး ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္ျခင္းအားျဖင့္ ယူနန္ျပည္နယ္အား တ႐ုတ္ အေနာက္ေတာင္ပိုင္း ၏ စြမ္းအင္ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈ ဗဟိုခ်က္အျဖစ္ ေရာက္ရွိလာေစမည္ ျဖစ္သည္ (၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ ေန႔စဥ္သတင္းစာ)။

၃။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ျမန္မာႏုိင္ငံဆိုင္ရာ မဟာဗ်ဴဟာလမ္းျပေျမပုံ
3. China’s Strategic Blueprint for Myanmar

၃-၁ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ျမန္မာမဟာဗ်ဴဟာအျမင္ တိုးတက္ေျပာင္းလဲလာခဲ့ပုံ
3.1 Evolution of China’s Strategic Perception of Myanmar
ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား သံတမန္အဆက္အသြယ္ ထူေထာင္ခ်ိန္ ေနာက္ပိုင္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ျမန္မာႏုိင္ငံအေပၚ ထားရွိေသာ မဟာဗ်ဴဟာ ႐ႈျမင္ခ်က္မွာ မတူညီေသာ အဆင့္မ်ားကို ျဖတ္သန္းလာခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအတြက္ အခ်ိန္ အေတာ္မ်ားမ်ားတြင္ အေရးပါေသာ အခန္းက႑၌ တည္ရွိခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ျပည္သူ႔ သမၼတႏိုင္ငံ PRC ဟူ၍ စတင္ထူေထာင္ခဲ့သည့္ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္မွာပင္ ေဘက်င္း အစိုးရႏွင့္ သံတမန္အဆက္အသြယ္ စတင္ ထူေထာင္ခဲ့သည့္ ပထမ ဦးဆုံးေသာ ဆိုရွယ္လစ္မဟုတ္သည့္ ႏုိင္ငံမွာ ျမန္မာႏုိုင္ငံျဖစ္ၿပီး တ႐ုတ္ႏုိင္ငံအား ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းတြင္ အထီးက်န္ မျဖစ္ေစရန္ ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ေသာ ပထမဦးဆုံးေသာ တတိယကမၻာ ႏိုင္ငံလည္းျဖစ္ခဲ့သည္။ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္မတိုင္မီ ႏိုင္ငံေရးဆက္ဆံမႈ-ေဆြမ်ဳိးေပါက္ေဖာ္ ဆက္ဆံေရးမွာ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ဆက္ဆံေရး၏ မ႑ိဳင္ႀကီး ျဖစ္ခဲ့သည္။ ႏိုင္ငံေရးအရ ဆက္ဆံမႈမွာမ်ားစြာ ခိုင္မာခဲ့ေသာ္လည္း စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ကဲ႔သို႔ေသာ အျခားဆက္ဆံေရး မ်ားမွာ ေနာက္က် က်န္ရစ္ခဲ့သည္။ ဤကာလမ်ား၌ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး မိတ္ေဆြတစ္ဦး အျဖစ္သာ ျမန္မာႏုိင္ငံကို ေတြ႔ျမင္ရသည္။

၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ႏွစ္ႏိုင္ငံဆက္ဆံေရးအတြက္ အရင္းအျမစ္အသစ္မ်ား၊ ေဈးကြက္အသစ္မ်ား စတင္ရွာေဖြ ေဆာင္ရြက္လာခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမွာ အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ တိုးတက္လာခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံႏွင့္ နယ္နိမိတ္ ထိစပ္လ်က္ရွိျခင္း၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္၊ တြင္းထြက္၊ သစ္၊ ေက်ာက္စိမ္း စသည့္ သဘာဝ အရင္းအျမစ္မ်ားေပါမ်ား ၾကြယ္ဝျခင္း စသည္တို႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တ႐ုတ္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ မ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား၏ ဦးတည္ရာ ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ကနဦးတြင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးက႑က ဦးေဆာင္ ေပၚထြက္လာခဲ့ၿပီး မၾကာခင္မွာပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ စြမ္းအင္ႏွင့္ တြင္းထြက္မ်ား ရွာေဖြေဆာင္ရြက္ေသာ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံပိုင္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ား၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ႀကီးစိုးလာခဲ့သည္။ ၂ဝ၁ဝ ျပည့္ႏွစ္တြင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ အမ်ားဆုံး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသည့္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈ ပမာဏ ဒုတိယအမ်ားဆုံး ႏုိင္ငံအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။ ဤကာလမ်ားအတြင္း သဘာဝ အရင္းအျမစ္မ်ားႏွင့္ ကုန္ၾကမ္းမ်ား ပံ့ပိုးေထာက္ပံ့ေပးေနေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ အထူး အေရးႀကီးေသာ ကုန္သြယ္ဖက္ႏုိင္ငံ ျဖစ္လာခဲ့သည္။

သို႔ျဖစ္၍ အထက္ပါ ေျပာင္းလဲတိုးတက္လာမႈမ်ားအရ တ႐ုတ္ ႏုိင္ငံ၏ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရးတြင္ (၁) ႏိုင္ငံေရး မိတ္ဖက္၊ (၂) စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈတို႔မွာ အဓိကအုတ္ျမစ္ႏွစ္ခု အျဖစ္သာရွိခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ မဟာဗ်ဴဟာအရ အေရးပါမႈမွာ မ်ားမ်ားစားစား ပါဝင္မႈမရွိခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိႏုိင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ပတ္သက္၍ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ေလ့လာ သုံးသပ္သူမ်ား၊ အရာရွိမ်ားက ေျပာၾကားၾကရာတြင္ အိႏၵိယသမုဒၵရာသို႔ သြားေရာက္ႏုိင္သည့္ ေကာ္ရစ္ဒါ တစ္ခုအေနျဖင့္ သတ္မွတ္ ထားရွိခဲ့ေၾကာင္းေတြ႔ရွိရေသာ္လည္း ယင္းေကာ္ရစ္ဒါ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာလည္း ကုန္သြယ္မႈ ႏွင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လမ္းေၾကာင္းအျဖစ္ အသုံးျပဳရန္သာ ျဖစ္ေနသည္။

ျမန္မာ-တ႐ုတ္ ဆက္ဆံေရးကို ပ်က္ျပားေစႏုိင္သည့္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၏ ႀကဳိးပမ္းအားထုတ္မႈမ်ားကို ေလ့လာ သုံးသပ္ၾကရာတြင္လည္း ဝါရွင္တန္အစိုးရ၏ မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ကိုသာ အေလးထားေနၾကၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ကိုယ္ပိုင္ မဟာဗ်ဴဟာ တန္ဖိုးကို ထည့္သြင္းတြက္ခ်က္မႈ မရွိေၾကာင္းေတြ႔ရွိရသည္။ ေယဘုယ်အားျဖင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရးတြင္ တရားဝင္ (သို႔မဟုတ္) ခိုင္မာေသာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ ဆက္ဆံေရးတစ္ရပ္ ထူေထာင္ႏုိင္ရန္ ထက္ထက္သန္သန္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း မရွိခဲ့ေပ။

(ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။)
မွဴးေဇာ္