Friday, March 1, 2013

ျမန္မာ့အေရး ဘာေရာင္ေပးမလဲ

ေတာ္လွန္ေရးေတြ၊ အေျပာင္းအလဲၾကီးေတြကို အေရာင္ေတြနဲ႔ ကင္ပြန္းတပ္ေပးထားတဲ့ “ကာလာ ရီေဗာ္လူးရွင္း” ဆိုတာေတြ တကမာၻလံုးမွာရွိပါတယ္။ ၁၉၈၆ ဖိလစ္ပိုင္မွာ အာဏာရွင္ကိုျဖဳတ္ခ်ႏိုင္ခဲ့တဲ့ လူထုလႈပ္ရွားမႈၾကီးကို “အဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး” လို႔ အမည္ေပးထားတယ္။ ၂ဝဝ၄ ယူကရိန္းမွာ ျဖစ္ပ်က္တာကို “လိမ္ေမာ္ေရာင္ေတာ္လွန္ေရး”၊ ၂ဝဝ၂-၂ဝဝ၅ ကူဝိတ္မွာ “အျပာေရာင္ေတာ္လွန္ေရး”၊ ၂ဝဝ၅ အီရတ္မွာ “ခရမ္းေရာင္ေတာ္လွန္ေရး”၊ ၂ဝဝ၉-၂ဝ၁၁ ေတြက အီရန္မွာ “အစိမ္းေရာင္ေတာ္လွန္ေရး” အမည္ေတြ ေပးခဲ့ၾကတယ္။

ဒီလိုနဲ႔ ၂ဝဝ၇ ျမန္မာ့သံဃာ့လႈတ္ရွားမႈကို “ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရး” လို႔ နာမည္ေပးလိုက္ၾကတယ္။ ဒါေတြဟာ နာမည္ေပးေကာင္းသူေတြက ေပးတာပါ၊ ဦးေဆာင္ခဲ့တဲ့ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ အမ်ိဳးသားေတြနဲ႔ သံဃာေတာ္ေတြက ေပးတာ မဟုတ္ပါ။

အလားတူဘဲ ပန္းေတြနာမည္ေပးၾကတာလည္း ရွိေသးတယ္။ ၂ဝဝ၃ ေဂ်ာ္ဂ်ီယာ အျဖစ္အပ်က္ကို “ႏွင္းဆီေတာ္လွန္ေရး”၊ ၂ဝဝ၅ ကဇာစတန္မွာျဖစ္တာကုိ “က်ဴးလစ္ေတာ္လွန္ေရး”၊ ၂ဝ၁ဝ က်ဴနီးရွားမွာ “စပယ္ေတာ္လွန္ေရး”၊ ၂ဝ၁၁ အီဂ်စ္မွာ “ၾကာပန္းေတာ္လွန္ေရး” လို႔ အမည္ေပးတယ္။ စပယ္နာမည္က လူၾကိဳက္မ်ားတယ္။ ၂ဝ၁ဝ မွာစခဲ့တဲ့ အာရပ္ေႏြဦးကိုလဲ ေခၚတယ္။ ၂ဝ၁၁ တရုတ္မွာျဖစ္တာကိုလဲ ေခၚပါတယ္။

အခု ျမန္မာႏိုင္ငံက အေျပာင္းအလဲေတြကိုေကာ ဘယ္လို အေရာင္ေတြ၊ ပန္းေတြ အမည္ေပးၾကခ်င္ပါသလဲ။ ထူးျခားတာ နမူနာယူခ်င္ပါသလား။ ၂ဝဝဝ ခုႏွစ္တံုးက ယူဂိုဆလားဗီးယားမွာ ျဖစ္သြားတာကို “ဘူလ္ဒိုဇာ ေတာင္လွန္ေရး” တဲ့။ ဒါျဖင့္ရင္ ျမန္မာျပည္မွာ အခုျဖစ္ေနတာကို “ေထာ္လာဂ်ီေတာ္လွန္ေရး” လို႔ ေပးမလား။ ထြန္စက္ကို လူစီး၊ ပစၥည္းသယ္ လုပ္ေနရတာမို႔ မရွိသံုးယာဥ္၊ တလြဲသံုးယာဥ္ျဖစ္ပါတယ္။ “ကေန႔အေျပာင္းအလဲဟာ မရွိသံုး၊ တလြဲသံုး မျဖစ္ပါေစနဲ႔။”

အခု ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ဒီမိုကေရစီရေနျပီ၊ မရေသးဘူး၊ အလင္းေရာင္ေတာ့ လွမ္းျမင္ေနရျပီ၊ ဘယ္ေလာက္ေတာ့ ေရာက္ေနျပီ၊ ဘာညာစသျဖင့္ ေဝဖန္အကဲျဖတ္မႈေတြ တေယာက္တမ်ိဳး ေျပာၾက၊ ေဟာၾက၊ ေရးၾကပါတယ္။ ကိုယ့္ေဒါင့္ကေန ၾကည့္ၾကတာ မမွားပါ။ “အျပည့္အဝ” လို႔ေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေနသူေတြကေတာင္မွ မေျပာၾကတာမို႔ ထူျပီး ျငင္းစရာ မဟုတ္ပါ။ အျပည့္အဝ ဒီမိုကေရစီရျပီဆိုရင္ ဘာေတြေကာင္းလာမွာလဲ ေမးရင္၊ “လြတ္လပ္ေရးရလို႔ ပေဒသာပင္ ေပါက္သလိုေတာ့ ျဖစ္လာမွာမဟုတ္ဘူး” ဆိုတဲ့ သတိေပးခ်က္မ်ိဳးနဲ႔ အခုလဲ အတူတူလို႔ေျပာႏိုင္ပါတယ္။

ေမြးဇာတာ အင္မတန္ေကာင္းတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ပေဒသာပင္လို႔မေခၚထိုက္ေပမဲ့ ေရႊပင္၊ ေငြပင္၊ ေက်ာက္သံပတၲျမားပင္ ေတြေတာ့ ေပါက္ပါတယ္။ ဒိေနာက္မွာလဲ ေရႊရည္၊ ေရႊေငြ႔ေတြထြက္လာတယ္။ ျပီးခဲတဲ့ အႏွစ္ ၅ဝ ေက်ာ္အတြင္းမွာ ေျမက၊ ေရက ေပါက္သမွ်၊ ထြက္သမွ်ရဲ႕ အသီးနဲ႔အပြင့္ေတြကိုေတာ့ တပါတီတည္းကတခါ၊ တအုပ္စုတည္းကတခါ၊ ေမာင္ပိုင္စီးျပီး၊ သူတို႔ခ်ည္းသာ စားသံုးခဲ့ၾကတယ္။ တိုင္းျပည္ကေတာ့ စပါးက်ီဘဝကေန ဖြံ႔ျဖိဳးမႈ အနည္းဆံုးႏိုင္ငံ LDC (အယ္လ္ဒီစီ) ဘဝ ေရာက္ခဲ့ရတယ္။ အခုလတ္တေလာ ႏိုင္ငံတကာက ေၾကြးျမီေတြေလွ်ာ္ျပစ္တဲ့သတင္းနဲ႔အတူ (အယ္လ္ဒီစီ) ဘဝကေန လြတ္ေျမာက္ေရးလမ္းစလို႔ ေျပာသံလဲ ထြက္လာပါတယ္။ ဒီေလသံေလး ၾကားဘို႔ရာ ၂၆ ႏွစ္ ၾကာပါတယ္။ (အယ္လ္ဒီစီ) ျဖစ္လာေအာင္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္နဲ႔ ၾကိဳးပမ္းတာကလည္း ၂၆ ႏွစ္ပဲၾကာခဲ့တာပါ။

အခု မတူေတာ့ဘူး ေျပာေနၾကသူကလဲ မ်ားတယ္။ ေကာင္းလာတာေတြ၊ တိုးတက္လာတာေတြ တကယ္ရွိပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးအျဖစ္ အေၾကြးေတြေလွ်ာ္ျပစ္လို႔ အေၾကြးသစ္ေတြ ယူႏိုင္လာတယ္။ ဒါကို ေရွးလူၾကီးမ်ားကေတာ့ “ဝမ္းသာစရာမွ မဟုတ္ပဲ” လို႔ ေျပာၾကပါမယ္။ ခုေခတ္က အေၾကြးယူႏိုင္တာကိုက ဂုဏ္ယူစရာမို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေခတ္မီလာျပီလို႔သာ မွတ္ယူပါေလ။ လူေတြမွာလဲ အေၾကြးဝယ္ႏိုင္တဲ့ (ခရက္ဒစ္ကဒ္) ေတြကိုင္ႏိုင္လာေလ ေခတ္မီေလဘဲ။ သတိထားဘို႔က အေၾကြးျပန္ဆပ္ႏိုင္မဲ့သူကိုသာ ေငြေခ်းေပးတာမို႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔တိုင္းျပည္ ေၾကြးမ်ားမ်ားရေအာင္ ဘယ္လိုၾကံေဆာင္မလဲ။ ေၾကြးသစ္ေတြ ဆပ္ႏိုင္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ။ စီးပြါးေရးလုပ္ရာမွာ ကတိနဲ႔ ယံုၾကည္မႈက အေရးပါတယ္။ ၂ဝ၁၂ အလြန္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကမာၻက “လူယံုစာရင္း” သြင္းျပီတဲ့လား။

တိုင္းျပည္တခုရဲ႕ ယံုၾကည္မႈအတိုင္းအတာကို အစံုျခံဳငံုၾကည့္ျပီး ႏိုင္ငံတကာက အကဲျဖတ္ပါတယ္။ ဘ႑ာေရးနဲ႔ဆိုင္တဲ့ လုိအပ္ခ်က္ေတြအျပင္ အေၾကြးယူခ်င္တဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာရွိတဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္၊ အာဏာရထားသူေတြ၊ ေပၚလစီေတြ၊ သူတို႔ကို ေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္တဲ့ အစီအမံေတြ၊ ဥပေဒစိုးမိုးမႈေတြကိုပါ ထည့္သြင္းစဥ္းစားပါတယ္။ လူယံုစာရင္းကိုလည္း ႏွစ္စဥ္ဆိုသလို ေစာင့္ၾကည့္စစ္ေဆးေနတာပါ။

“အုပ္စိုးသူေတြေအာက္မွာေနၾကတဲ့ လူေတြကေကာ အစိုးရကို လူယံုစာရင္း ဘယ္လိုသြင္းၾကပါမလဲ။” ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြအဖို႔ ယံုၾကည္မႈဆိုတာ အဆင့္အျမင့္ဆံုး အကဲျဖတ္ခ်က္တခုသာျဖစ္ပါတယ္။ အသိျဖစ္၊ မိတ္ေဆြျဖစ္၊ ရင္းႏွီးကြ်မ္းဝင္ခ်စ္ခင္၊ အျပန္အလွန္နားလည္မႈဟာ တိုးတိုးလာရတယ္။ ေလးစာမႈရလာရင္ အေတာ္ အဆင့္ျမင့္ေနျပီ။ ယံုၾကည္မႈဆိုတာက အထြတ္အထိပ္ဘဲ။ “ကေန႔ လူထုေပးတဲ့အမွတ္ ၾကံ့ခိုင္ေရးအစိုးရ ဘယ္ေလာက္ရေနပါျပီလဲ။” ဒီအမွတ္က ၂ဝ၁၅ မွာ အဆံုးအျဖတ္ ထပ္ေပးပါလိမ့္မယ္။

ႏိုင္ငံတကာကို လိမ္မရခဲ့ေပမဲ့၊ ကိုယ့္ျပည္ကလူေတြကိုေတာ့ အုပ္စိုးသူမ်ားဟာ တခါလိမ္၊ ႏွစ္ခါလိမ္ ရခဲ့ျပီးျပီ။ အစပိုင္းမွာ အလံုပိတ္ထားျပီး လိမ္တာမို႔ တခ်ိဳ႕က အလိမ္ခံရမွန္း မသိလိုက္ၾကပါ။ “အရင္လူထက္မ်ား ပိုေကာင္းေလမလား” လို႔ အေကာင္းျမင္သူေတြကလဲ မနည္းမေနာ ေပါခဲ့သလားမေမးနဲ႔။

ဒိေနာက္မွာ ႕႕႕ (ကာလ္ခ်ာ) ဆိုတဲ့ အဂၤလိပ္ေဝါဟာရကို ယဥ္ေက်းမႈလို႔ ဘာသာျပန္သူက မ်ားတယ္။ အေလ့အထတခု သိသိသာသာ ၾကီးၾကီးမားမားျဖစ္လာတာကို ယဥ္ေက်းမႈလို႔ သံုးေလ့ရွိတယ္။ ဒါမ်ိဳးဟာ အမ်ားကေက်ေက်နပ္နပ္ လက္ခံ သံုးစြဲၾကတာမ်ိဳး ျဖစ္တယ္။ ဥပမာ ရိုးရာဝတ္စားဆင္ယင္မႈကေန ေခတ္ဆန္လာတာကို လူအမ်ားစုက တစတစ လက္ခံလာၾကတယ္။ အမ်ားက မေက်မနပ္နဲ႔ လိုက္လုပ္ရတာမ်ိဳးကို တိုက္ရိုက္ေျပာင္းျပန္ေဝါဟာရနဲ႔ “ရိုင္းစိုင္းမႈ” လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။

၁၉၈၈ မတိုင္မီမွာ လခစားမွန္သမွ် အစိုးရလက္ေအာက္ခံခ်ည္းမို႔ အရာထမ္းအဆင့္ဆင့္ကေန ခိုင္းသမွ် ရံုးအလုပ္နဲ႔ ဆိုင္ဆိုင္ မဆိုင္ဆိုင္ လိုက္လုပ္ၾကရမယ္ဆိုတဲ့ “ျဗဴရိုကေရစီ ရိုင္းစိုင္းမႈၾကီး” ကို က်င့္သံုးခဲ့တယ္။ မဲထည့္ရာလဲ ျဖဴဆို ျဖဴၾကရ၊ မဲဆိုမဲၾကရတယ္။ ဒိေနာက္မွာ ဆန္းျပားတဲ့နည္းနာေတြသံုးေတာ့လဲ အမွန္ျခစ္ျခစ္ဆို ျခစ္ေပးၾကရျပန္ေရာ။ လက္ရွိေနရာေလးျမဲေနေရး အစိုးရိမ္ၾကီးေနသူ အစိုးရဝန္ထမ္းေတြအျပင္၊ ေဝစားမွ်စား အၾကီးစား၊ အလတ္စား၊ အငယ္စားေတြ ရွိေသးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ “ၾကိဳးနီစနစ္ ရိုင္စိုင္းမႈ” လို႔ဆိုႏိုင္တယ္။

အသင္းထဲ မဝင္မေနရ အာဏာနဲ႔ သိမ္းသြင္းထားတဲ့ အဖြဲ႔ဝင္ဆိုတာေတြကလဲ မၾကိဳက္လဲ လိုက္ၾကရျပန္တဲ့ “စည္းရံုးေရး ရိုင္းစိုင္းမႈၾကီး” တန္ခိုးနဲ႔ အဖြဲ႔ဝင္ဦးေရ မ်ားေစခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၂ဝ၁၂ မွာေတာ့ ၂ဝဝ၈ နဲ႔ ၂ဝ၁ဝ မွာတင္ခဲ့တဲ့ စံခ်ိန္ သိသိသာသာ က်သြားတယ္။ ပံုျပမ်ဥ္းဆြဲရင္ လားရာက ေအာက္ဘက္ဆီ ဦးတည္ေနပါတယ္။

ကိုယ့္ႏိုင္ငံ အလားအလာေတြဟာ ဘာျဖစ္လာမလဲဆိုတာကို ကိုယ့္ႏိုင္ငံေနာက္ခံအျဖစ္အပ်က္ေတြနဲ႔ ဆက္စပ္မွသာ ဆီေလွ်ာ္ပါလိမ့္မယ္။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြမွာ ျဖစ္တာေတြက ေလ့လာဘို႔၊ စာတမ္းေရးဘို႔သာ အသံုးက်တာမ်ားတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ လြတ္လပ္ေရးကို အရယူႏိုင္တာက ထူျခားလြန္းလွတဲ့ အေျပာင္းအလဲၾကီးျဖစ္တယ္။ ဒိေနာက္မွာ စစ္အာဏာသိမ္းတာ ႏွစ္ခါျဖစ္ခဲ့တာလဲ ဘယ္ေတာ့မွ မေမ့ႏိုင္လွတဲ့ အေျပာင္းအလဲမ်ိဳးျဖစ္တယ္။ ၂ဝဝ၈ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေျပာင္းလာတာမ်ိဳးကေတာ့ တမူထူးျခားတာ အမွန္ပါ။

၁၉၄၈ လြတ္လပ္ေရးကေန အရင္အုပ္စိုးေနသူေတြဟာ လံုးဝဥႆံု ေနရာဖယ္ေပးခဲ့ၾကရတယ္။ သယ္မသြားႏိုင္တာ မွန္သမွ် ထားခဲ့ၾကရတယ္။ စစ္အာဏာသိမ္းမႈေနာက္မွာ လူတန္းစာအသစ္တခုက အရာရာကို ခ်ဳပ္ကိုင္လိုက္ျပီး၊ အရင္လူမွန္သမွ် အဖမ္းခံရ၊ ေထာက္က်ခံၾကရတယ္။ ဒုတိယစစ္အာဏာသိမ္းမႈကေတာ့ လူေဟာင္းေတြဟာ ေနရာကိုသာ ဖယ္ေပးရျပီး၊ ပုဂၢလိကပိုင္ပစၥည္းသာမက အမ်ားပိုင္ပစၥည္းကိုလည္း အေမြရေသးတယ္။ ၂ဝဝဂ အလြန္ အေျပာင္းအလဲမွာ အရင္လူေတြက ကိုယ္ပိုင္ပစၥည္း၊ အမ်ားပိုင္ပစၥည္းသာမက ရာထူး၊ အာဏာ၊ ေနရာေတြကိုလဲ ဆက္ပိုင္ထားႏိုင္ၾကတယ္။ အလြန္ၾကီးေတာ့ မဟုတ္လွပါ။

ဒါေၾကာင့္ မရင့္တရင့္ အေရာင္အမည္သာေပးသင့္ပါတယ္။ Olive green သံလြင္စိမ္းကိုေတာ့ စစ္တပ္အေရာင္ဆိုျပီး အသံုးမ်ားတယ္။ ေကာင္းပါတယ္။ သံလြင္ခက္ဆိုတာ ေအာင္ႏိုင္မႈ နဲ႔ ျငိမ္းခ်မ္းေရးကို ကိုယ္စားျပဳတယ္ မဟုတ္ပါလား။ ဒါေပမဲ့ ေအာင္ႏိုင္မႈရေပမဲ့ ျငိမ္းခ်မ္းေရး မရေသးပါ။ အစိမ္းေရာင္နဲ႔ဆက္စပ္ေနတဲ့ အေရာင္ကြဲေတြ ရွိတယ္။ အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ဆိုရင္ Forest green သစ္ေတာစိမ္း၊ Asparagus green ကညြတ္စိမ္း၊ Moss green ေရညွိစိမ္း၊ Pine green ထင္းရွဴးစိမ္း၊ Tea green လက္ဖက္စိမ္း စသျဖင့္ရွိတယ္။

ဒါေၾကာင့္ လက္ရွိ ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ျဖစ္ေနတာကို ျမန္မာဆန္ဆန္ “ေျပာင္းဖူးစိမ္းအေျပာင္းအလဲ” လို႔ အမည္ေပးသင့္မလားပဲ။

ေဒါက္တာတင့္ေဆြ