Sunday, November 18, 2012

၁၄-၁၁-၂ဝ၁၂ ဂ်ဝါဟာလားေနရူး အထိမ္းအမွတ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ မိန္႔ခြန္း

ဘဝမွာ မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းေတြရဲ့ ေက်းဇူးေၾကြးရယ္ ခ်စ္ခင္ၾကင္နာၿခင္းရဲ့ ေက်းဇူးေၾကြးရယ္ကို ဆပ္ႏိုင္တာေလာက္ စိတ္ေက်နပ္စရာေကာင္းတဲ့ အခါမ်ိဳး ရွားပါတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့လအနည္းငယ္မွာ က်မဟာ ၿမန္မာၿပည္ ဒီမိုကေရစီေရးမွာေရာ က်မကိုပါ တစိုက္မတ္မတ္ အားေပးခဲ့သူေတြ၊ အစိုးရေတြ၊ အဖြဲ႔အစည္းေတြကို ေက်းဇူးတင္ခြင့္မ်ားစြာ ရခဲ့ပါတယ္။ က်မတို႔ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ ဒီလမ္းခရီးမွာ ၾကီးက်ယ္တဲ့အခက္အခဲေတြ ၾကံဳရတုိင္း ကမၻာတဝွမ္းက က်မတို႔ ရခဲ့တဲ့ ကိုယ္ခ်င္းစာ နားလည္မႈဟာ က်မတို႔ကို ေရွ႕ဆက္ဖို႔ အားအင္အသစ္ေတြ ၿဖစ္ေစခဲ့တယ္ေလ။ က်မတို႔ တကယ္လိုအပ္ေနခ်ိန္မွာ ရက္ရက္ေရာေရာ ေပးခဲ့ၾကတဲ့ အားေပးမႈေတြ အကူအညီေတြအတြက္ ေက်းဇူးတင္စကားေၿပာရံုနဲ႔ မလံုေလာက္ႏိုင္ပါဘူး။

ဒီေန႔ေတာ့ ၁၉၉၅ မွာကတည္းက က်မကို ေပးအပ္ခဲ့တဲ့ ဂ်ဝါဟလာေနရူးေအာက္ေမ့ဖြယ္ဆုအတြက္ ေက်းဇူးတင္စကား ေၿပာလုိပါတယ္။ ၁၉၉၅ ဆိုတာ က်မကို ပထမဆံုးအၾကိမ္ ေနအိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္က လႊတ္လုိက္တဲ့ႏွစ္ပါဘဲ။ လြတ္လပ္ေရး အတြက္ ၾကိဳးပမ္းမႈကာလက အိႏၵိယနဲ႔ၿမန္မာၾကား ဆက္ႏြယ္မႈရယ္၊ က်မကိုယ္တုိင္နဲ႔ အိႏိၵယႏိုင္ငံၾကား ဆက္စပ္မႈေတြေၾကာင့္ ဒီဆုဟာ က်မအတြက္ေတာ့ ထူးၿခားလွပါတယ္။ အိႏၵိယလြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ့ အေတြးအေခၚေတြနဲ႔ လုပ္ရပ္ေတြဟာ က်မကို စိတ္ကူးသစ္ေတြ အားက်အတုယူစရာေတြ ေပးခဲ့တယ္ေလ။ ဂႏၵီဟာ အားေကာင္းလွတဲ့ အတားအဆီးေတြကိုဆန္႔က်င္ၿပီး အၾကမ္းမဖက္ဝါဒကို ထိေရာက္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးအားတစ္ခုအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲခဲ့တယ္။ ၿမန္မာၿပည္က က်မတို႔ရဲ့ ဒီမိုကေရစီလွဳပ္ရွားမႈဟာ ဂႏၵီရဲ့ အဲဒီ အၾကမ္းမဖက္ဝါဒကို စြဲစြဲၿမဲၿမဲ အေၿခတည္ထားတာပါ။ က်မရဲ့ႏို္င္ငံေရးေတြးေခၚမႈေတြအေပၚမွာ ဂႏၵီ ရဲ့ လႊမ္းမိုးမႈရွိတယ္ဆိုတာ အေတာ္ေလး လူသိမ်ားတဲ့ အခ်က္ပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ က်မအေပၚ ဂ်ဝါဟလာေနရူးရဲ့ လႊမ္းမုိးမႈကိုက်ေတာ့ အဲဒီေလာက္ မသိၾကပါဘူး။

ပန္ဒစ္ၾကီး (ဂ်ဝါဟလာေနရူး) ဟာ က်မ ကေလးဘဝ သိတတ္စကတည္းက ရင္းႏွီးေနတဲ့ နာမည္ပါဘဲ။ က်မအေမဟာ သူ႔အေၾကာင္းကို ေလးစားၾကည္ညိဳရတဲ့ မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္ကဲသို႔ ေၿပာေလ့ရွိခဲ့ပါတယ္။ သူမအတြက္ေရာ က်မအေဖ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းအတြက္ပါ ခ်စ္ခင္ေလးစားရတဲ့ ဖခင္တစ္ေယာက္နီးပါးေလာက္ကို သေဘာထားခဲ့တာပါ။

က်မအတြက္ကေတာ့ သူ႔ဟာ အိႏၵိယဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ၿဖစ္တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကလြဲလို႔ သူ႔အေရးပါမႈကို အဲဒီတုန္းက သိပ္မသိခဲ့ပါဘူး။ ကေလးပီပီ က်မရဲ့ စိတ္ထဲမွာ သူဟာ က်မအေဖကုိ သူ႔မွာ ရွိသမ်ွထဲက အေကာင္းဆံုး ယူနီေဖာင္း ႏွစ္ထည္ကို ေပးခဲ့တဲ့ သေဘာေကာင္းၾကင္နာတတ္တဲ့ လူၾကီးတစ္ေယာက္လို႔သာ ထင္ခဲ့မိတာပါ။

၁၉၄၇ ဂ်န္နဝါရီမွာ က်မအေဖဟာ လန္ဒန္ကို သြားရင္းနဲ႔ ေဒလီၿမိဳ႕ကို ႏွစ္ရက္ဝင္ခဲ့ပါတယ္။ ၿမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးအတြက္ ကနဦး ေဆြးေႏြးညွိႏွဳိင္းမႈေတြလုပ္ဖို႔ အဂၤလိပ္ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ အတၱလီနဲ႔ သြားေတြ႔တာပါ။ အေဖဟာ People's Volenteer Organization ကေန ေပးလုိက္တဲ့ ခ်ည္ထည္အက်ၤ ီႏွစ္ထည္နဲ႔ လန္ဒန္ကို သြားဖို႔ ထြက္လာခဲ့တာပါ။ ပန္ဒစ္ၾကီးဟာ က်မအေဖရဲ့ ပါးလႊာေနတဲ့ ဝတ္စံုကို တစ္ခ်က္ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေရခဲတမ်ွေအးတဲ့ လန္ဒန္ေဆာင္းရာသီနဲ႔ မၿဖစ္ေခ်ဘူးလို႔ ဆံုးၿဖတ္လုိက္တယ္။ အဲဒီႏွစ္ကလည္း အဂၤလန္သမိုင္းမွာ အေအးဆံုးေဆာင္းရာသီေလ။ ဒီနဲ႔ သူဟာ ေႏြးေထြး သားနားပံုက်တဲ့ ယူနီေဖာင္းႏွစ္စံု အေဖ့အတြက္ ခ်က္ခ်င္းခ်ဳပ္ဖို႔ အမိန္႔ေပးလုိက္ပါတယ္။ ထူထဲတဲ့ ကုတ္အက်ၤ ီ တစ္ထည္လည္း အေဖ့မွာ လုိမယ္လို႔ သူက ဆံုးၿဖတ္လိုက္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္တုိင္းနဲ႔ခ်ဳပ္ဖို႔ဆိုတာ အခ်ိန္ကလည္း မက်န္ေတာ့တာနဲ႔ အဂၤလိပ္စစ္တပ္သံုး ကုတ္ၾကီးတစ္ထည္ကို ယူလာေပးၾကပါတယ္။ က်မအေဖရဲ့ လူသိအမ်ားဆံုး ဓါတ္ပံုဟာ လိုတာထက္ ဆုိက္ၾကီးေနတဲ့ အဲဒီကုတ္အက်ၤ ီၾကီးဝတ္လို႔ေပါ့ရွင္။ အမွတ္ ၁ဝ ေဒါင္းနင္းလမ္း (လန္ဒန္ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ရံုး) ၿခံမွာ ရိုက္ထားတာပါ။

အေဖဟာ ဂ်ဝါဟလာေနရူးနဲ႔ တၿခားအႏၵိယေခါင္းေဆာင္ေတြကို ပထမဆံုးအၾကိမ္ေတြ႔ဖူးခ်ိန္မွာ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားဘဲ ရွိပါေသးတယ္။ ၿမန္မာလြတ္လပ္ေရးၾကိဳးပမ္းမႈမွာ ေက်ာင္းသားသမဂဟာ ေရွ႕တန္းက ပါခဲ့ပါတယ္။ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ တူညီတဲ့ရည္မွန္းခ်က္ေတြေၾကာင့္ က်မတို႔ ႏိုင္ငံႏွစ္ခုၾကားက ကိုလုိနီဆန္႔က်င္ေရး အင္အားစုေတြ အခ်င္းခ်င္း ခင္မင္ရင္းႏွီးခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒုတိယကမၻာစစ္ၾကီးနီးလာေတာ့ ၿမန္မာၿပည္က ေရြးလိုက္ရတဲ့ လြတ္လပ္ေရး လမ္းစဥ္ဟာ ဂႏၵီရဲ့ အၾကမ္းမဖက္ေရးလမ္းစဥ္နဲ႔ ကြဲသြားခဲ့ရတယ္။ အေဖဟာ ရဲေဘာ္သံုးက်ိပ္လို႔ ေခၚတဲ့ လူငယ္အဖြဲ႔ကို ဦးေဆာင္ၿပီး ဂ်ပန္မွာ စစ္ပညာသြားသင္ခဲ့တယ္။ ဒီအဖြဲ႔သစ္ကေလးဟာ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးတပ္မေတာ္ Burma Independence Army အတြက္ မ႑ိဳင္ၿဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။

၁၉၄၁ က ၁၉၄၅ အတြင္း ဂ်ပန္အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ ၿမန္မာ့လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ေတြဟာ အိႏၵိယ လြတ္လပ္ေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ သိပ္ၿပီး အဆက္အသြယ္မရွိခဲ့ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ေနတဂ်ီ ဆူဘာ့စ္ ခ်န္ဒရာ ဘိုးေဆ Netaji Subhas Chandra Bose နဲ႔ အိႏၵိယအမ်ိဳးသားစစ္တပ္ကိုေတာ့ သိကၽြမ္းလာၾကတယ္။ စစ္အၿပီးမွာ ေနတဂ်ီရဲ့အစ္ကို Sarat chandra Bose ဟာ အိႏၵိယအမ်ိဳးသားတပ္ဖြဲ႔ဝင္ေတြရဲ့ တရားရံုးအမႈေတြအတြက္ ကာကြယ္ေရး ေရွ႕ေနတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ၿမန္မာၿပည္မွာ အမႈထမ္းဖို႔ ေရာက္လာေတာ့ အေဖက ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမမွာ ၾကိဳဆိုေရး မိန္႔ခြန္းေၿပာခဲ့ပါေသးတယ္။ အဲဒီမိန္႔ခြန္းမွာ အေဖက Sarat Chandra Bose ကို”အိႏၵိယရဲ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ားထဲက တစ္ေယာက္၊ ၾကီးၿမတ္တဲ့ အိႏၵိယ လူမ်ိဳးတစ္ေယာက္ရဲ့ ထူးၿခားၾကီးၿမတ္တဲ့ အစ္ကို” လို႔ ဆိုခဲ့ဖူးတယ္။

အေဖက ဆက္ေၿပာပါေသးတယ္ “ဖက္ဆစ္ဆန္႔က်င္ေရးနဲ႔ ၿပည္သူ႔လြတ္ေၿမာက္ေရးအဖြဲ႔က ဥကၠဌတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ က်ေနာ္ေၿပာခ်င္တာကေတာ့ အိႏၵိယႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေနာက္ၿပီး ၿမန္မာၿပည္ထဲက အိႏၵိယလူမ်ိဳးေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ က်ေနာ္တို႔ ေပၚလစီဟာ အင္မတန္ သေဘာထားၾကီးၿပီး ရက္ရက္ေရာေရာ ရွိတယ္ဆိုတာပါဘဲက်ေနာ္တို႔အေနနဲ႔ မေက်နပ္တာ မရွိပါဘူး။ လူမ်ိဳးေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ မေကာင္းတဲ့ ခံစားမႈေတြကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ မထားပါဘူး။ ကမၻာ့ေပၚက ဘယ္ႏိုင္ငံနဲ႔မဆို ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္တဲ့ ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ဖို႔ အဆင့္သင့္ရွိပါတယ္။ အထူးသၿဖင့္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ပိုၿပီး ရင္းႏွီးခ်စ္ခင္ခ်င္ပါတယ္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ညီအစ္ကုိေကာင္းေတြလုိကို ဆက္ဆံခ်င္တာပါ။ သိပ္မေဝးတဲ့ အနာဂတ္ကာလမွာ အာရွႏိုင္ငံမ်ား အဖြဲ႔ကို ဖြဲ႔ခ်င္ပါတယ္။ အိႏၵိယ၊ ၿမန္မာအပါအဝင္ အာရွတစ္ခုလံုးရဲ့ လြတ္လပ္မႈရယ္ အၿပန္အလွန္ အက်ိဳးစီးပြားရယ္အတြက္ ဘယ္မွာဘဲၿဖစ္ၿဖစ္ ဘယ္အခ်ိန္မွာဘဲၿဖစ္ၿဖစ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ ၿမန္ၿမန္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ နားလည္မႈေတြ၊ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္မႈေတြကို လုပ္ခ်င္ပါတယ္။ လြန္ခဲ့တဲ့ လအနည္းငယ္က ပန္ဒစ္ၾကီးဟာ မေလးရွားကအၿပန္ ရန္ကုန္ကို တစ္ညဝင္ေတာ့ က်ေနာ္နဲ႔ ေတြ႔ၿပီး ဒီကိစၥေတြအတြက္ ႏွစ္နာရီေလာက္ ေဆြးေႏြး ၿဖစ္ခဲ့ပါတယ္” တဲ့။

ေနာက္ထပ္အေဖနဲ႔ ေနရူးေတြ႔တဲ့အခ်ိန္ကေတာ့ ခုနကေၿပာတဲ့ အက်ၤ ီေပးလုိက္တယ္ဆိုတဲ့ လန္ဒန္အသြားခရီးမွာပါဘဲ။ အဲဒါ အေဖနဲ႔ ေနရူးေနာက္ဆံုးေတြ႔ဆံုၿခင္းလည္း ၿဖစ္ပါတယ္။ အေဖဆံုးၿပီးတဲ့ေနာက္ ေနရူးဟာ က်မအစ္ေမကို ဦးေလးတစ္ေယာက္ရဲ့ ဂရုစိုက္ခ်စ္ခင္မႈမ်ိဳးနဲ႔ အေဝးကေန ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တယ္။ အေမ အႏၵိယကို သြားတာဘဲၿဖစ္ၿဖစ္၊ သူကိုယ္တုိင္ ၿမန္မာၿပည္ကို တုိင္းေရးၿပည္ေရးနဲ႔လာတဲ့အခါၿဖစ္ၿဖစ္ အေမ့ကိုေရာ၊ ကေလးေတြၿဖစ္တဲ့ က်မတို႔ကိုပါ သူ႔ ဂရုစိုက္မႈကို ၿပခဲ့ပါတယ္။ သူလာစဥ္တခါက က်မကိုေတာင္ ေခၚေတြ႔တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္၊ ဒါေပမယ့္ က်မ မွတ္မိသေလာက္ကေတာ့ သူ႔ကို က်မ ပထမဆံုးအၾကိမ္ၿမင္ဖူးတာ က်မအသက္ ၁၆ နွစ္ေလာက္မွာ ေဒလီရထား ဘူတာမွာပါ။

အေမက အဲဒီတုန္းက အိႏၵိယႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ၿမန္မာသံအမတ္ဆိုေတာ့ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္ဦးႏု ကလကၠတားကေန ရထားနဲ႔ ဆင္းလာတာကိုၾကိဳဖို႔ ဘူတာမွာ ေစာင့္ေနခဲ့ရတယ္။ အေမရယ္၊ က်မရယ္၊ သံရံုးအဖြဲ႔ေလးရယ္၊ ႏိုင္ငံၿခားေရး ဝန္ၾကီးဌာနကလူေတြရယ္ေပါ့။ ေနရူးကလည္း ဦးနုကိုေတြ႔ဖို႔ လာပါတယ္။ ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္လာမယ္ဆုိေတာ့ ဘူတာရံုထဲ ၿပည့္က်ပ္ေနတဲ့ လူေတြေၾကာင့္ ၾကိဳးေတြတားထားၿပီး မဝင္ရတဲ့ ေနရာကန္႔သတ္ထားတယ္ေလ။ အဲဒီမွာ ေဘးက ၾကည့္ေနတဲ့လူေတြက ေနရူးလာတာကို ေတြ႔ေတာ့ ဝမ္းသာအားရေအာ္ဟစ္ႏွဳတ္ဆက္ၾကတယ္။

ေနရူးက သူ႔ေအာက္ႏွဳတ္ခမ္းကို စူၿပီး သူ႔ထံုးစံအတုိင္း မႏွစ္သက္တဲ့ ပံုနဲ႔ လက္ခုပ္သံေတြ ဝမ္းသာအားရေအာ္ဟစ္သံေတြနဲ႔ က်မအပါအဝင္အားလံုးကို လ်စ္လ်ဴရွဳၿပီး အေမနဲ႔အတူ လူရွင္းတဲ့ ပလက္ေဖာင္းေပၚ ေလ်ာက္သြားၿပီး အေမတစ္ေယာက္တည္းကို သီးသန္႔ စကားေၿပာပါတယ္။ ဟန္ေတြပန္ေတြကို မႏွစ္ၿမိဳ႕တတ္တဲ့ သူ႔ကို ၾကည့္ၿပီး က်မ အံ့လည္းအံ့ၾသ၊ ေလးလည္း ေလးစားမိပါရဲ့။ ေနရူးကို ေထာက္ခံအားေပးသူေတြဟာ သူ႔ရဲ့ ေအးစက္စက္ မခုိးမခန္႔ပံုကို သေဘာက်တာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ ေနရူးနဲ႔ သူတို႔ၾကားထဲမွာဘဲ အာလာပ သလာပႏွဳတ္ခြန္းဆက္သယဥ္ေက်းၿပရတာေတြ မလုိေလာက္ေအာင္ နားလည္မႈ သံေယာဇဥ္ေတြ ရွိေလသလား လို႔လည္း က်မ ေတြးမိပါတယ္။

ၿပီးလည္း ၿပီးေရာ က်မ သတိရလုိက္ပါတယ္က်မအေဖလည္း သူ႔ရဲ့ ရွဴတည္တည္ ခက္ထန္တဲ့ ပံုစံရယ္၊ လူမႈေရးအရ လုပ္ရတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြ ကို မလုပ္တတ္သူ အၿဖစ္ နာမည္ဆိုး ရွိခဲ့တာပါဘဲ။ ဒါေပမယ့္ လူေတြက အေဖ့ရဲ့ ဒီခၽြတ္ယြင္းခ်က္ေတြကိုဘဲ ခ်စ္ၾကတာေလ။ ဒီခၽြတ္ယြင္းခ်က္ေတြကဘဲ သူရဲ့ ရိုးသားပြင့္လင္းတဲ့ သေဘာကို ၿပေနၾကတာကိုး။ ဒါေပမယ့္ ဒီေနရာမွာ က်မထည့္ေၿပာသင့္တာ တစ္ခုရွိပါတယ္ အဲဒါကေတာ့ အေဖဟာ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္းလူငယ္ေတာ္လွန္ေရးသမားတစ္ေယာက္လုိ ဖိုသီဖတ္သီေနလို႔ မၿဖစ္ေတာ့ဘူးဆိုတာ သူ႔ဘဝေနာက္ဆံုးအခ်ိန္မ်ားမွာ ဝန္ခံသြားခဲ့ပါတယ္။

က်မ ေအာက္စ္ဖို႔ဒ္တကၠသိုလ္သြားတက္တဲ့ ၁၉၆၄ ဟာ က်မဘဝရဲ့ အေရးပါတဲ့ အခ်ိဳးအေကြ႕တစ္ခုပါဘဲ။ အဲဒီႏွစ္ဟာ ေနရူးကြယ္လြန္တဲ့ႏွစ္လည္း ၿဖစ္ပါတယ္။ အိႏၵိယသာမက တကမၻာလံုးက ၿပည္သူေတြရဲ့ ေၾကကြဲဝမ္းနည္းမႈနဲ႔အတူ က်မ ေသခ်ာ မွတ္မိေနတာတစ္ခုလည္း ရွိပါေသးတယ္ အဲဒါကေတာ့ ေနရူးရဲ့ စားပြဲေပၚမွာ ေတြ႔ရတဲ့ ေရာဘတ္ဖေရာ့ Robert Frost ရဲ့ ကဗ်ာေလးပါဘဲ။

ေအာက္စ္ဖို႔ဟာ က်မကို အႏၵိယနဲ႔ မခြဲခြာပစ္နိုင္ခဲ့ပါဘူး။ ဘာလို႔လည္းဆိုေတာ့ က်မ အဲဒီမွာလည္း အိႏၵိယလူမ်ိဳး မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္းေတြ အမ်ားၾကီး ရခဲ့တယ္ေလ။ က်မအိမ္ေထာင္က်ၿပီးေတာ့ က်မခင္ပြန္းက ဟိမဝႏၱာနဲ႔ဆိုင္တဲ့ ေလ့လာမႈေတြေၾကာင့္ က်မတို႔ မိသားစုကို မၾကာခဏဆိုသလုိ အိႏၵိယေၿမာက္ပိုင္းက Shimla ၿမိဳ႕ ကို သြားၿဖစ္ခဲ့ၾကတယ္။ က်မ ေနာက္ဆံုး အိႏၵိယမွာေနခဲ့တာကေတာ့ သုေတသနေက်ာင္းသူတစ္ေယာက္အေနနဲ႔ Research Institute of Advanced studies မွာ ၁၉၈၇ ကေန ၈၈ ထိပါဘဲ။

ေနရူးရဲ့ ႏွစ္တရာၿပည့္ေမြးေန႔ၿဖစ္တဲ့ ၁၉၈၉ ဟာ ပထမအၾကိမ္ က်မ အိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ က်တဲ့ႏွစ္ပါ။ ႏိုင္ငံေရးမွာ က်မ အရြယ္ေရာက္လာတဲ့ နွစ္လို႔ ေၿပာရင္ မမွားပါဘူး။ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရလွဳပ္ရွားမႈမွာ စပါဝင္စဥ္တုန္းက တႏိုင္ငံလံုး အံုးအံုးကၽြက္ကၽြက္နဲ႔ မၿငိမ္မသက္ပါဘဲ။ အဲဒီတုန္းက က်မ အဓိက လုပ္ခ်င္ခဲ့တာက အာဏာရွင္ လက္ေအာက္ကေန ထိုးထြက္လာတဲ့ မ်ားစြာေသာ နို္င္ငံေရးအင္အားစုေတြကို စုစည္းၿပီး ညီညြတ္ခုိင္မာတဲ့ ဒီမိုကေရစီအင္အားတစ္ရပ္ လုပ္ခ်င္ခဲ့တာပါ။ ေဆြးေႏြးပြဲေတြ၊ ၿငင္းခုံမႈေတြ၊ ၿပည္သူေတြနဲ႔စည္းေဝးပြဲေတြ၊ NLD ကို ဖြဲ႔စည္းရမႈေတြ၊ ပါတီရည္ရြယ္ခ်က္ေတြကို ၿပည္သူေတြ သိေအာင္ ရွင္းၿပဖို႔ ခရီးထြက္ရတာေတြနဲ႔ တေန႔တေန႔ကို အၿဖစ္အပ်က္ေတြဆိုတာ စံုေနတာပါဘဲ။

၁၉၉ဝ မွာ ေရြးေကာက္ပြဲေတြ လုပ္မယ္ဆိုၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈ တည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔က ေၾကၿငာခဲ့တယ္။ ၁၉၈၉ ဧၿပီမွာ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒေတြ ထြက္လာတယ္။ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္သင့္မဝင္သင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး NLD ဗဟုိေကာ္မတီလည္း ႏွစ္ပိုင္းကြဲသြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီဥပေဒေတြမွာ အာဏာလႊဲေၿပာင္းေပးဖို႔ စီစဥ္ထားတာမရွိဘူးလို႔ က်မေထာက္ၿပခဲ့တယ္၊ အရင္ ဗမာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ ႏိုင္တာမဟုတ္ဘဲနဲ႔ (က်န္တဲ့ ပါတီတခုခုက ႏိုင္ခဲ့ရင္) စစ္အစိုးရက ဆင္းေပးမွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ က်မေထာက္ၿပခဲ့တယ္။ က်မကို အဲဒီႏွစ္ ဂ်ဴလုိင္လမွာ အက်ယ္ခ်ဳပ္ ခ်လုိက္ေတာ့ ေရြးေကာက္ပြဲကိစၥကို က်မတို႔ ဆံုးၿဖတ္ခ်က္မခ်ရေသးပါဘူး။

ဂ်ဴလုိင္ ၂ဝ ရက္ေန႔မနက္မွာ ၿမိဳ႕နယ္ နိုင္ငံေတာ္ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႔ဥကၠဌဟာ က်မၿခံတခါးဝကို ဖမ္းမိန္႔ကိုင္ၿပီး ေရာက္လာပါတယ္။ သူက စစ္ဗိုလ္တစ္ေယာက္လည္း ၿဖစ္ပါတယ္။ သူနဲ႔အတူ ရဲအရာရွိေတြ၊ အရပ္ဝတ္ လူေတြ၊ စစ္သားေတြလည္း ပါလာတယ္။ က်မထင္တာက က်မကို ေထာင္ကို ေခၚသြားေတာ့မယ္ ေပါ့။ NLD ပါတီဝင္တုိင္းဟာ တေန႔ဒီလုိၿဖစ္လာႏိုင္တယ္ဆိုတာကို သိၿပီး ၿပင္ဆင္ထားရေတာ့ က်မလည္း ေထာင္ထဲမွာလုိမယ့္ ပစၥည္းေလးေတြကို အိတ္ေသးေသးတစ္အိတ္ထဲကို ထည့္ထားၿပီးသားပါ။ က်မသားေတြက ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မို႕ ေရာက္ေနၾကတယ္။ သူတို႔ကလည္း က်မအဖမ္းခံရမယ္ဆိုတာကို နားလည္ေနၾကပါတယ္။

သူတို႔အဲလုိ ၿခံတံခါးဝမွာ ေရာက္လာေတာ့ က်မသားငယ္ ကင္မ္ Kim က ေမးတယ္ ေမေမ့ကို ပထမတန္းစား အက်ဥ္းသား A Class Prisoner အၿဖစ္ ထားမွာလား၊ ဒုတိယတန္းစား B Class Prisoner အၿဖစ္ထားမွာလားတဲ့။ ၾကည့္ရတာေတာ့ ကိုလုိနီေခတ္တုန္းက အက်ဥ္းသားတစ္ေယာက္ရဲ့ ဘဝကို တစ္ေယာက္ေယာက္က သူ႔ကို ေၿပာၿပလုိက္ပံုပါဘဲ။ အဲဒီတုန္းက ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားဆိုရင္ B Status ေပးတယ္ေလ။ ရာဇဝတ္အက်ဥ္းသားကို ေပးတဲ့ C ထက္ ၿမင့္ၿပီး ေကာင္းေကာင္း ဆက္ဆံၿခင္းခံရတယ္၊ အခြင့္အေရးေတြလည္း ပိုရတာေပါ့။ A Class ဆိုတာကေတာ့ အၿငိမ္းစား ဝန္ၾကီးခ်ဳပ္တို႔ ဘာတို႔လို႔ အေရးၾကီးတဲ့ အက်ဥ္းသားေတြကို ေပးတာပါ။ အဲဒီေတာ့ နအဖဥကၠဌက က်မသားေမးတာကို အံၾသၿပီး နည္းနည္းရွက္သြားပံုရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်မကို အက်ဥ္းေထာင္ကိုေခၚသြားမွာ မဟုတ္ဘူး လို႔ ေၿဖပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ဘဲ က်မကို အိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္ထားမယ္ဆိုတာရယ္၊ က်မကို ဖမ္းတဲ့ဥပေဒဟာ အရင္က တခါမွမသံုးဖူးတဲ့ ဥပေဒ ဆိုတာရယ္ကို သိခဲ့ရတယ္။

အိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္က်တယ္ဆိုေတာ့ ၿပင္ပလွဳပ္ရွားမႈေတြ ရပ္တန္းက ရပ္သြားရတာပါဘဲ။ အဲဒါဟာ က်မတို႔ တုိက္ပြဲ ခက္ခဲဦးမယ္၊ ၾကာရွည္ဦးမယ္ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္လည္း ေဆာင္တယ္ေလ။ ဒီေတာ့ က်မလည္း ေရွ႕လာမယ့္ ခန္႔မွန္းလို႔ ရသေလာက္ အနာဂတ္အတြက္ အစီအစဥ္ေတြ ခ်ရေတာ့တာေပါ့။ ဘယ္ေလာက္ၾကာမယ္မွန္းမသိတဲ့ ဒီအခ်ိန္ေတြကို ၿဖတ္သန္းဖို႔ က်မ သံုးခဲ့တဲ့ နည္းလမ္းေတြထဲမွာ ေနရူးရဲ့ ကိုယ္တုိင္ေရး အထုပၸတၱိနဲ႔ သူေရးခဲ့တဲ့ “အိႏၵိယကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိၿခင္း Discovery of India” ဆိုတာလည္း ပါ ပါတယ္။

အဲဒီထဲက ကိုးကားခ်က္တစ္ခုကို ဖတ္ၿပပါရေစ။ “ေထာင္ထဲမွာ အခ်ိန္ရဲ့သေဘာသဘာဝဟာ ေၿပာင္းလဲသြားသလုိ ထင္ရတယ္။ လက္ရွိပစၥဳပၸါန္ဆိုတာ ေထာင္ထဲမွာ မရွိသလုိပါဘဲ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ ခံစားခ်က္ အထိအေတြ႔ေတြ ကင္းမဲ့ေနတယ္ေလ။ အဲဒီအဆက္ၿပတ္မႈကဘဲ ပစၥဳပ္ပၸါန္ကို ေသဆံုးသြားၿပီၿဖစ္တဲ့ အတိတ္နဲ႔ ခြဲၿခားလုိက္တာ ၿဖစ္မယ္။ အၿပင္ဘက္ကမၻာက ရွင္သန္လွဳပ္ရွားေနသူေတြ ေသဆံုးေနသူေတြရဲ့ သတင္းေတြကို ၾကားရရင္ေတာင္မွ အိပ္မက္လုိလုိနဲ႔ တကယ္ရွိတယ္လို႔ မထင္ရပါဘူး။ အတိတ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အရာအားလံုးဟာ မေရြ႕ရွား မေၿပာင္းလဲၾကသလုိပါဘဲ။”

ေနရူးရဲ့ ဒီစာေတြကိုဖတ္ၿပီး က်မအေၿခအေနနဲ႔ ႏွဳိင္းယွဥ္ၾကည့္မိတယ္။ က်မကေတာ့ အတိတ္နဲ႔ ပစၥဳပၸါန္ဆိုတာ ေရာေထြးေနတယ္လို႔ေတာ့ မၿမင္မိခဲ့ပါဘူး။ ဒါကလည္း က်မမွာ လွိဳင္းတုိေရဒီယိုေလးတစ္လံုးရွိေနတာေၾကာင့္နဲ႔ တူပါတယ္။ အဲဒီေရဒီယုိေလးက က်မကို ၿပင္ပကမၻာနဲ႔ ဆက္သြယ္ေပးထားတယ္ေလ။ အဲဒါေလးကဘဲ ၿပင္ပကမၻာကို က်မအတြက္ အသက္သြင္းေပးခဲ့တယ္။

ဒါမွမဟုတ္လည္း “လူ႔ေလာကနဲ႔ အဆက္ၿပတ္ေနၿခင္း”ဆိုတဲ့ အေပၚမွာ က်မတို႔တေတြ အၿမင္ မတူတာေၾကာင့္လည္း ၿဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ၂ဝဝ၃ တုန္းက က်မ ေထာင္ခဏက်လုိက္တဲ့ ကာလမွာေတာင္ အတိတ္နဲ႔ ပစၥဳပၸါန္ဆိုတာ ေရာသြားတယ္လို႔ က်မ မထင္ခဲ့ပါဘူး။ ေန႔စဥ္ဘဝဆိုတာ တူညီတာေတာ့ ရွိတာေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ ေန႔တုိင္း ေန႔တုိင္းဟာ ကြဲၿပားၾကပါတယ္။ ညီေနေအာင္ စီထားတဲ့ စိန္ေတြဟာ မူလက မရြယ္အစားမတူညီတဲ့ ေက်ာက္တုန္းေတြက လာသလုိေပါ့။ ဒီ စိန္တင္စားခ်က္ကို က်မ တမင္တကာ သံုးရတာက ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ က်မတို႔ ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ လမ္းစဥ္ကို ဆက္လုိက္ဖို႔အတြက္ (စိန္ကဲ့သို႔) ခိုင္မာၿမဲၿမံတဲ့ သႏၷိ႒ာန္ရွင္သန္ေနေအာင္ ေနစဥ္ေန႔တုိင္းကို အသံုးခ်ခဲ့ရလို႔ပါဘဲ။

ဒါေပမယ့္ က်မနဲ႔ ေနရူးမွာ တူညီမႈ မ်ားစြာ ရွိေနၾကတာကိုလည္း သူ႔စာအုပ္ထဲမွာ အမ်ားၾကီးေတြ႔ရပါတယ္။ Discovery of India စာအုပ္မွာ သူပထမဆံုး ကိုးကားလုိက္တဲ့ ကဗ်ာဟာ က်မ အၾကိဳက္ဆံုး ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ၿဖစ္ေနတာေတြ႔ရေတာ့ က်မ သိပ္ကို အံၾသခဲ့မိတယ္။ ပထမဆံုးအၾကိမ္ စဖတ္ကတည္းက က်မေခါင္းထဲမွာ စြဲေနတဲ့ ကဗ်ာဆိုပါေတာ့ Yeat ေရးတဲ့ “ေသမင္းကို ၾကိဳၿမင္တဲ့ အိုင္းရစ္ရွ္ ေလသူရဲ” ဆိုတဲ့ကဗ်ာပါ။

က်မေရာ ေနရူးပါ အဲဒီကဗ်ာက စာေၾကာင္းအၾကိဳက္ခ်င္းတူတယ္၊ ဒါေပမယ့္ ဒီလုိအၾကိဳက္ခ်င္းတူတာမွာေတာင္ ကြဲၿပားမႈ ရွိေနပါေသးတယ္။ ေနရူးက (ကဗ်ာကို ကိုးကားၿပီး) အႏၱရာယ္ ရွိတဲ့၊ ေသၿခင္းတရားကို ပ်က္ရယ္ၿပဳႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ အဲဒီ “ႏွစ္လုိၾကည္ႏူးဖြယ္ တြန္းအားဆႏၵ Lovely impulse of delight” ကို ၿပန္ၿပီး ခံစားၾကည့္ခ်င္တယ္ လို႔ ေရးထားတယ္။ က်မ အဲဒီစာေၾကာင္းကို Lonely impulse of delight လို႔ မွတ္မိေနမိခဲ့တယ္။ ဘယ္ဟာ အမွန္လဲဆိုတာ စစ္ၾကည့္ခ်င္ေပမယ့္လည္း စာအုပ္ကလည္း လက္ထဲမွာ အလြယ္တကူမရွိခဲ့ေတာ့ တုိက္ၾကည့္လို႔ မရခဲ့ဘူး။ က်မအတြက္ကေတာ့ Lovely ဆိုတဲ့ စကားလံုးဟာ ကဗ်ာရဲ့ အဓိပၸါယ္တစ္ခုလံုးကို ေၿပာင္းသြားေစပါတယ္။ ေနရူးကိုယ္တုိင္နဲ႔ေတာင္ ဒီစကားလံုးကိစၥကို ေဆြးေႏြးခြင့္ရခ်င္ခဲ့မိပါရဲ့။ ကိုယ့္ပတ္ဝန္းက်င္က လူေတြက လံုးဝ မလိုလားအပ္ဘူးလို႔ သတ္မွတ္ထားတာ မဟုတ္ရင္ေအာင္ အနည္းဆံုးေတာ့ ရွင္းၿပလို႔ မရႏိုင္ဘူးလို႔ ထင္ရတဲ့ အရာေတြ ရွိေနတယ္ေလ။ အဲဒါေတြကို သေဘာက်ႏွစ္သက္ႏိုင္ဖို႔ရာအတြက္ “ႏွစ္လုိဖြယ္ေကာင္းတယ္” ဆိုတဲ့ စကားထက္ “အထီးက်န္ဆန္ေနတယ္” ဆိုတဲ့ စကားက ပိုၿပီး မသင့္ေတာ္ဘူးလား။

ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အိမ္အက်ယ္ခ်ဳပ္က်ၿပီးတဲ့ေနာက္ အဲဒီကဗ်ာကို က်မ ၿပန္ၾကည့္မိေတာ့ တကယ္ဘဲ “Lonely” ဆိုတာက စာလုံးမွန္ၿဖစ္ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒါဆိုရင္ Lovely ဆိုတာက က်မဆီမွာရွိတဲ့ ေနရူးစာအုပ္က ပံုႏွိပ္အမွားလား၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္ ေနရူးကဘဲ အဲဒီစာေၾကာင္းကို အဖတ္မွားတာလား မသိပါဘူး။

ဒီလို စကားတလံုးရဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ေတြးေတာဆင္ၿခင္တာေတြ၊ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ့ အဓိပၸါယ္ကို ေဖာ္ဖို႔ အေတြးအေခၚ တစ္ရပ္လံုး တည္ေဆာက္တာေတြ ဒါေတြဟာ အက်ဥ္းသားေတြအထူးသၿဖင့္ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားေတြ ဝါသနာအရ လုပ္ေလ့ရွိတဲ့ ကိစၥေတြပါဘဲ။ ဘာမွလုပ္စရာမရွိတဲ့ အခ်ိန္ေတြကို ကုန္ေအာင္သက္သက္ဘဲ လုပ္တာေတာ့ မဟုတ္ဘူး ေပါ့ေလ။ က်န္တဲ့လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းနဲ႔ ကိုယ့္ကို ေဝးကြာသြားေစတဲ့ မိမိတို႔ရဲ့ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ေတြ လုပ္ရပ္ေတြအေပၚ ပိုနားလည္လာဖို႔၊ ဒါမွမဟုတ္လည္း ယံုၾကည္ေနဖို႔ အတြက္ လုပ္ၾကရတာပါ။

ဒါနဲ႔ က်မတို႔ရဲ့ အသိစိတ္လိပ္ၿပာ Conscience ဆိုတာ ဘာကို အတိအက် ေၿပာတာလဲ။ အေဖကေတာ့ မိမိရဲ့ လိပ္ၿပာခံုရံုးမွာ ရဲရဲၾကီး အစစ္ခံဝံ့ဖို႔ လုိေၾကာင္း တခါက ေၿပာဖူးပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီ လိပ္ၿပာခံုရံုးက စစ္ေဆးမႈ အတုိင္းအတာဟာ ဘယ္ေလာက္ ၾကီးမားက်ယ္ၿပန္႔ပါသလဲ။ အဲဒီလိပ္ၿပာခံုရံုးဟာ သူ႔ရဲ့ စစ္ေဆးမႈအာဏာကို က်မတို႔ရဲ့ ခံယူခ်က္ေတြ၊ ၿပည္သူအတြက္ က်မရဲ့ ၾကိဳးပမ္းမႈေတြေလာက္မွာဘဲ ကန္႔သတ္ထားသလား။ ဒါမွမဟုတ္ က်မတို႔ရဲ့ ပုဂိုလ္ေရး ပတ္သက္မႈေတြအေပၚ ထားရမယ့္ ခ်စ္ၿခင္းေမတၱာေတြ ဂရုစိုက္မႈေတြကိုပါ စစ္မွာလား။ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္းေတြ၊ မိသားစုေတြအေပၚ ထားရွိရမယ့္တာဝန္ေတြကိုပါ မခၽြင္းမခ်န္ ဘက္မလုိက္ဘဲ စစ္မွာလား။ အႏၱရာယ္နဲ႔ စိတ္ညစ္စရာေတြရွိႏိုင္တာကို လက္ခံထားၿပီး ယံုၾကည္ခ်က္တစ္ခု၊ လမ္းစဥ္တစ္ခုကို ေရြးထားၿပီးတဲ့ လူတုိင္းအတြက္ ဒီေမးခြန္းဟာ တကယ္ဘဲ စဥ္းစားရက်ပ္လွပါတယ္။ ကိုယ္ခ်စ္ခင္ရသူေတြ ကိုယ့္အနားမွာ ရွိသူေတြရဲ့ အေၿခအေန ဘယ္လုိပင္ ရွိပေစေပါ့ေလ။

ေနရူးက ဒီအက်ပ္အတည္းကို သူ႔ဇနီး ကာမလာ Kamala အေၾကာင္း ေရးၿပီး စဥ္းစားသံုးသပ္ခဲ့တယ္။ ၁၉၃၄ ခုနွစ္ ေထာင္အက်ဥ္းက်မႈမ်ားစြာထဲက တစ္ခုအတြင္းမွာ ၾကားလူေတြလႊတ္ၿပီး သူ႔ကို ေၿပာခုိင္းၾကသတဲ့သူသာ ႏိုင္ငံေရးကေန ကင္းကင္းေနမယ္လို႔ ကတိေပးရင္ (တိုးတိုးတိတ္တိတ္ကတိပင္ ၿဖစ္ပါေစ ရတယ္) ေနမေကာင္းတဲ့ ဇနီးကို ၿပဳစုဖို႔ သူ႔ကို လႊတ္ေပးမယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔ကို ခ်ထားတဲ့ ၿပစ္ဒဏ္သက္တမ္းအတြင္း (အၿပင္မွာေနၿပီး ဇနီးကိုၿပဳစုႏိုင္ေပမယ့္) ႏိုင္ငံေရး မလုပ္ရဘူးတဲ့။ ဒီလုိ ေၿပာတာၾကားေတာ့ မာနၾကီးတဲ့ ေနရူးတစ္ေယာက္ ေတာ္ေတာ္စိတ္ဆိုးသြားပါတယ္။

“အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက က်ေနာ့္အေတြးေတြဟာ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာနဲ႔ အေဝးၾကီးပါ။ က်ေနာ္ လြတ္ခဲ့တဲ့ (၁၁) ရက္အတြင္း ၿမင္ခဲ့ရတဲ့ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာကို ရြ႕ံလြန္းလို႔ဒါေပမယ့္ ႏိုင္ငံေရးမလုပ္ပါဘူး လို႔ ကတိေပးရမယ္ ဟုတ္လား။ က်ေနာ္ရဲ့ သစၥာတရား၊ လမ္းစဥ္၊ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ ေနာက္ၿပီး က်ေနာ္႕ကိုယ္က်ေနာ္ သစၥာေဖာက္ရမယ္ေပါ့ေလ။ ဘယ္လုိမွ မၿဖစ္ႏိုင္ဘူး။ အဲလုိလုပ္ဖို႔ဆိုတာ က်ေနာ္ရဲ့ ၿဖစ္တည္မႈကို ေသေလာက္ေအာင္ ဒဏ္ရာ ရသြားေစႏိုင္တယ္။ က်ေနာ္ တေလးတၿမတ္ တန္ဖုိးထားရတဲ့ အရာမွန္သမ်ွကိုလည္း ထိခုိက္သြားႏိုင္တယ္။ ကာမလာရဲ့ အေၿခအေန တေန႔တၿခား ဆိုးလာတယ္လို႔ က်ေနာ္ကို ေၿပာၾကတယ္။ က်ေနာ္သာ သူ႔အနားမွာရွိေနရင္ သူ႔အေၿခအေနဟာ အေတာ္ၾကီး ေၿပာင္းသြားႏိုင္တယ္လို႔လည္း ဆိုၾကတယ္။ က်ေနာ္႕ရဲ့ မာနနဲ႔ အတၱကဘဲ သူမကို ဒီအခြင့္အေရး ေပးခ်င္တဲ့ စိတ္ထက္ ၾကီးမားေနခဲ့ၿပီလား။ ဒါဟာ က်ေနာ့အတြက္ တကယ့္ကို ေခါင္းခဲစရာ ကိစၥတစ္ခု ၿဖစ္သြားခဲ့ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကံေကာင္းစြာဘဲ ဒီၿပသာနာဟာ ဒီလုိပံုစံနဲ႔ေတာ့ ေရာက္ခ်မလာခဲ့ဘူး။ က်ေနာ္သိတယ္ေလ ကာမလာကိုယ္တုိင္က က်ေနာ္ ဒီလုိ ကတိတာမ်ိဳးကို လံုးဝကန္႔ကြက္မယ္ ဆိုတာကို။ က်ေနာ္သာ အဲလုိ ကတိေပးတာမ်ိဳး လုပ္မိရင္ သူမ အေတာ္ေလး အံၾသသြားၿပီး စိတ္ထိခုိက္မယ္ဆိုတာ က်ေနာ္ သိေနခဲ့တယ္။

ေအာက္တုိဘာအစပိုင္းမွာ ကာမလာနဲ႔ ေတြ႔ဖို႔ က်ေနာ္ကို ေခၚသြားခဲ့ၾကတယ္။ သူ႔ခမ်ာကေတာ့ ကိုယ္ပူေတြ တက္ၿပီး သတိမရတခ်က္ ရတခ်က္ပါဘဲဗ်ာ။ က်ေနာ့္ကို သူ႔အနားမွာ သိပ္ရွိေစခ်င္ရွာတာ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ္လည္း ေထာင္ကိုၿပန္ဖို႔ အထြက္မွာ သူက က်ေနာ့္ကို သတၱိရွိရွိ ၿပံဳးၿပၿပီး သူ႔နားကို ကပ္လာဖို႔ လက္ယပ္ေခၚတယ္။ ၿပီေတာ့ တုိးတုိးေၿပာရွာတယ္ ရွင္က အစိုးရကို ကတိေပးတယ္ဆိုတာ ဘာကိစၥတုန္း မေပးနဲ႔ေနာ္ တဲ့ဗ်ာ။”

ဒီစာပိုဒ္ေတြဟာ က်မကို အံ့အားသင့္ မွင္သက္ သေဘာက်မိေစပါတယ္။ ၾကီးမားလုိက္တဲ့ အတၱပါလား ငါ့သစၥာတရား၊ ငါ့ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြ၊ ငါရဲ့ ၿဖစ္တည္မႈဇစ္ၿမစ္၊ ငါအေလးအၿမတ္တန္ဖုိးထားရတဲ့ အရာေတြဆိုပါလား။ သူ႔ရဲ့ စံႏွဳန္းေတြနဲ႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ လုပ္ရပ္ကို လုပ္ရင္ ကာမလာအတြက္ ေကာင္းတာထက္ ဆိုးတာသာ ၿဖစ္ေစမယ္လို႔ မဆံုးၿဖတ္လုိက္ႏိုင္ခင္ ေနရူးတစ္ေယာက္ ဘက္မလိုက္တတ္တဲ့ လိပ္ၿပာခံုရံုးေရွ႕မွာ အဲသလို ခဏေလး အစစ္ခံလုိက္ရေလရဲ့။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ကာမလာရဲ့ စကားေတြကဘဲ သူ႔ဆံုးၿဖတ္ခ်က္ကို အတည္ၿဖစ္သြားေစတာေပါ့ေလ။

ေနရူးရဲ့ အတၱကို လံုးဝ သေဘာေပါက္မိသလို ေနရူးတစ္ေယာက္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို တစိတ္တပိုင္း လွည့္ဖ်ားတာလည္း ၿဖစ္ႏိုင္တယ္ ဆိုတာ က်မ သိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီကိစၥမွာ ေနရူးကို က်မ လံုးဝ သေဘာက်ေထာက္ခံခဲ့ပါတယ္။ က်မ ေထာင္ကေန ပထမဆံုးအၾကိမ္လြတ္လာေတာ့ စေနတနဂၤေႏြေတြမွာ က်မၿခံေရွ႕ မိန္႔ခြန္းေၿပာေလ့ရွိခဲ့တယ္။ အဲဒီမွာ က်မ ေနရူးရဲ့ အဲဒီအၿဖစ္ကို ေၿပာၿပၿပီး ဒီမိုကေရစီလွဳပ္ရွားသူေတြရဲ့ မိသားစုေတြကို ကာမလာလုိ ဇြဲ၊ ကာမလာကို ခံႏိုင္ရည္သတၱိ ေမြးဖို႔ တုိက္တြန္းခဲ့တယ္။

ဒါေတြဟာ အႏၱရာယ္မ်ားတဲ့ လမ္းစဥ္ေတြအတြက္ တကယ္အေရးတၾကီးလိုအပ္ခ်က္ေတြဘဲေလ။ က်မ ရလိုက္တဲ့ သင္ခန္းစာက ငါတို႔ဟာ ကို္ယ့္အသိစိတ္လိပ္ၿပာေနာက္ကို လုိက္ၾကရင္း စြန္႔လႊတ္အနစ္နာခံမႈေတြကို လုပ္ေနပါတယ္ လို႔ ေၾကြးေၾကာ္ၿပီး ကိုယ္ကိုယ္ကို လွည့္စားဖို႔ မဟုတ္ပါဘူး၊ အဲလုိေၿပာၿပီး သူမ်ားကို လိမ္လည္ဖို႔လည္း မဟုတ္ဘူး။ က်မတို႔ဟာ ေရြးခ်ယ္မႈတစ္ခုကို လုပ္ေနၾကတာသာ ၿဖစ္ပါတယ္။ အဲလုိ လုပ္ရာမွာ အတၱကို ေရွ႕တန္းတင္မိတာလည္း ၿဖစ္ေကာင္းၿဖစ္ႏိုင္တယ္။ ကိုယ္ခ်စ္ခင္တန္ဖုိးထားရတဲ့အရာကို စြန္႔လႊတ္လုိက္ရတာဟာ တခါတေလမွာ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ပိုၾကံ႕ခိုင္လာေစဖို႔ လုပ္ၾကတာဘဲ မဟုတ္လား။ တကယ္တမ္း အနစ္နာခံလုိက္တဲ့သူေတြကေတာ့ က်မတို႔ကို ကံစီမံရာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားခြင့္ေပးလုိက္ၾကတဲ့ သူေတြပါဘဲေလ။

ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ လူ႔အေရးပါဘဲ။ လူ႔အေရးဆိုတာကေတာ့ လူအခ်င္းခ်င္းဆက္ဆံေရးေတြေပါ့ေလ။ ပုဂိုလ္ေရး ဆက္ဆံတာဘဲၿဖစ္ၿဖစ္ သို႔မဟုတ္ လူအမ်ားနဲ႔ဆက္ဆံတာၿဖစ္ၿဖစ္ေပါ့။ အိႏၵိယေခါင္းေဆာင္ေတြထဲမွာ က်မ အရင္းႏွီးဆံုး ခံစားရတာကေတာ့ ဂႏၵီနဲ႔ ေနရူးဆိုတာ သံသယရွိစရာမလုိပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ လြတ္လပ္ေရးၾကိဳးပမ္းမႈ လမ္းမွာ သူတို႔ ၾကံဳရတဲ့ စိန္ေခၚမႈေတြမ်ားစြာဟာ က်မတို႔ ေလ်ွာက္ေနတဲ့ ဒီမိုကေရစီတိုက္ပြဲမွာ ၾကံဳေတြေနရတာေတြနဲ႔ အတူတူပါဘဲ အဲဒီတိုက္ပြဲဟာ ေနာက္ႏွစ္ဆိုရင္ဘဲ ႏွစ္ဆယ့္ငါးႏွစ္တင္းတင္းၿပည့္ပါၿပီ။

အိႏၵိယႏိုင္ငံေရးရဲ့ ေအာင္ၿမင္မႈတစ္ခုကို ေၿပာရရင္ ဂႏၵီနဲ႔ ေနရူးတို႔ရဲ့ ႏိုင္ငံေရးမွာေရာ လူမႈေရးမွာေရာ ကြဲၿပားခ်က္ေတြ မ်ားစြာရွိတဲ့ၾကားက ဆက္ဆံေရးရွင္သန္ေနမႈပါဘဲ။ ဂႏၵီက”အမိန္႔မနာခံေရး လွဳပ္ရွားမႈ”ကို ရုပ္သိမ္းဖို႔ ဆံုးၿဖတ္လိုက္ေတာ့ ေနရူးဟာ အေတာ္ စိတ္ဆိုးသြားခဲ့တယ္။”က်ေနာ္စိတ္မဝင္စားခဲ့တဲ့ ရွဳပ္ရွဳပ္ေထြးေထြး သဘာဝမက်တဲ့ အေၾကာင္းေတြအတြက္ က်ေနာ္တို႔က ဘာေၾကာင့္ ဟိုယိမ္းလုိက္ ဒီယိမ္းလုိက္ ၿဖစ္ရမွာလဲ။ ဒီအေပၚအေၿခခံၿပီး ႏိုင္ငံေရးလုပ္ဖို႔ဆိုတာ ၿဖစ္ႏိုင္စရာလား”လို႔ ေနရူးက ခါးခါးသီသီး ဆိုခဲ့တယ္။ ဂႏၵီရဲ့ နည္းေတြအေပၚမွာ သံသယရွိမႈဟာ ေနရူးကို အေတာ္ေလး စိတ္ဆင္းရဲေစခဲ့တယ္ေလ။ Alipore ေထာင္ထဲက သူ႔အက်ဥ္းခန္းေလးမွာေနရင္း ဘဝဟာ ေၾကာက္မက္စိတ္ပ်က္ဖြယ္ ကိစၥၾကီတခု၊ အထီးက်န္စိတ္ဆင္းရဲဖြယ္ ေတာနက္ၾကီးတစ္ခုလုိပါဘဲ လို႔ သူေတြးမိတယ္။ သူက ဆိုတယ္။ “က်ေနာ္ သင္ယူလာမိတဲ့ ခက္ခဲတဲ့ သင္ခန္းစာမ်ားစြာထဲမွာ အခက္ဆံုးနဲ႔ အနာက်င္ဆံုးကို အခု ရင္ဆိုင္ေနရပါတယ္၊ အဲဒါကေတာ့ အေရးၾကီးတဲ့ ကိစၥရွိၿပီဆုိရင္ ဘယ္သူ႔ကိုမွ အားကိုးလို႔ မရဘူးဆိုတာပါဘဲ။ ဘဝဆိုတဲ့ ခရီးကို တစ္ေယာက္တည္း ၿဖတ္သန္းရမွာပါလား၊ သူမ်ားကို အားကိုးတာဟာ ကိုယ့္အသည္းကို ကိုယ္ခြဲတာနဲ႔ အတူတူပါဘဲ” တဲ့။

ေနရူးသင္ယူခဲ့တဲ့ ဒီအေတြ႔အၾကံဳဟာ အလုပ္ၾကိဳးစားမႈရယ္ ဇြဲသတၱိေတြရယ္နဲ႔သြားမွ ေရာက္မယ့္ ပန္းတုိင္ေတြကို သြားရင္း လမ္းခရီးရွည္ၾကီးမွာ က်မတို႔အားလံုးထပ္ခါတလဲလဲ သင္ယူရမယ့္ သင္ခန္းစာပါဘဲေလ။ တခ်ိန္တည္းမွာဘဲ တဖက္ကလည္း က်မတို႔ ႏွလံုးသားေတြဟာ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြကိုမွ မတြယ္ကပ္ထားဘူးဆိုရင္၊ ရည္ရြယ္ခ်က္တူတဲ့ တန္ဖုိးထားတာခ်င္းတူတဲ့လူေတြကို က်မတို႔ သစၥာမရွိဘူးဆိုရင္ ဒါမွမဟုတ္ သူတို႔ရဲ့ သစၥာရွိမႈအေပၚမွာ က်မတို႔ သံသယရွိေနမယ္ဆိုရင္ က်မတို႔ဟာ မေသခ်ာမေရရာတဲ့ ေတာနက္ၾကီးထဲ လမ္းေပ်ာက္သလုိပါဘဲ။ က်မရဲ့ အက်ယ္ခ်ဳပ္ကာလတစ္ခုအတြင္းမွာ ဘယ္သူတစ္ေယာက္ကိုမ်ား ေသခ်ာယံုၾကည္ရမလဲဆိုတာ စာရြက္တစ္ရြက္ေပၚမွာ ခ်ေရးၾကည့္ဖူးတယ္၊ လံုးဝဥသံုယံုၾကည္ရတဲ့၊ ယံုၾကည္ထုိက္တဲ့၊ လံုးဝဥသံုနားလည္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့၊ လံုးဝဥသံု သႏၷိဌာန္ၿပင္းၿပတဲ့၊ က်မအေပၚသစၥာရွိမယ့္၊ ေလာကဓံကိုအာခံၿပီး ယံုၾကည္ခဲ့ရတဲ့ က်မတို႔လမ္းစဥ္အေပၚ သစၥာရွိမယ့္ ရဲေဘာ္ရဲဘက္တစ္ေယာက္ေလာက္မ်ား ရွိမလားလို႔ပါ။ အဲဒီလမ္းစဥ္အတြက္ ေလာကၾကီးတစ္ခုလံုးရဲ့ ေပါင္းစပ္အားေတြကိုေတာင္ က်မ စိန္ေခၚပစ္ႏိုင္ပါရဲ့။ တစ္ေယာက္တည္း အထီးက်န္ေနရတဲ့အခါ လူဆိုတာ ဒီလုိဘဲ ခံစားခ်က္ကဲ၊ စိတ္ကူးယဥ္ဆန္တတ္ၾကတယ္နဲ႔ တူပါတယ္ေလ။

တေန႔မွာ ေရဒီယိုကေန ရုတ္တရက္ မေမ်ွာ္လင့္ဘဲ ၾကားလုိက္ရတယ္။ NLD ဗဟိုအဖြဲ႔က က်မကို ထုတ္လုိက္ၿပီတဲ့။ ထုတ္လုိက္တဲ့ အေၾကာင္းကေတာ့ က်မက အက်ယ္ခ်ဳပ္ခ်ေနတယ္ဆိုတာေၾကာင့္ပါတဲ့။ အဲဒီလုိၾကားလုိက္ရေတာ့ လူသူကင္းမဲ့တဲ့ ကၽြန္းတစ္ခုကို က်မေရာက္သြားသလုိ ခံစားလိုက္ရတယ္ အရာအားလံုးနဲ႔ေဝးၿပီး က်မနဲ႔အတူပါလာတာ ဆိုလို႔ က်မရဲ့ အသိစိတ္လိပ္ၿပာတစ္ခုသာပါ။ ပါတီေတာ့ ဖိအားေပးၿခင္းခံလုိက္ရၿပီဆိုတာ က်မ သေဘာေပါက္္ပါတယ္။ ခက္ခဲတဲ့ အခ်ိန္တစ္ခုကို ရင္ဆိုင္ေနရၿပီဆိုတာကိုေရာေပါ့။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ က်မ ဆံုးၿဖတ္လုိက္ပါတယ္ က်မကဘဲ ပါတီအေပၚမွာ သစၥာဆက္ရွိမယ္လို႔ပါ။ တရားဝင္အားၿဖင့္ ပါတီနဲ႔ က်မက အေၿခအေနဟာ ဘယ္လုိဘဲၿဖစ္ပါေစ၊ ပါတီက က်မတို႔ေရြးထားတဲ့လမ္းကို ဆက္ေလ်ွာက္ေနေသးသေရြ႕ေတာ့ က်မ ပါတီအေပၚမွာ သစၥာရွိပါ့မယ္။ ေနရူးနဲ႔ ဂႏၵီၾကားက ဘယ္ေလာက္ဘဲ ၾကီးမားတဲ့ ကြာဟမႈေတြ ရွိပါေစ ေနရူးရဲ့ ဂႏၵီအေပၚမွာ သစၥာထားႏိုင္စြမ္းကို က်မေတြးမိတယ္။ ဒါကဘဲ သေဘာမတုိက္ဆိုင္တာေတြ ရွိရင္ေတာင္ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြအေပၚမွာ စြဲစြဲၿမဲၿမဲ သစၥာထားရမယ္ဆုိတဲ့ က်မရဲ့ ခံယူခ်က္ကို ပိုၿပီးအားေကာင္းရွင္သန္ေစခဲ့ပါတယ္။

၁၉၈၉ ႏိုဝင္ဘာ ၁၄ ရက္ ေနရူးရဲ့ ႏွစ္တစ္ရာၿပည့္ နီးလာေတာ့ ေနရူးရဲ့ ကိုယ္တုိင္ေရးအထုပၸတိၱထဲက စာပိုဒ္ရွည္တစ္ခုကို က်မ စာရြက္ၾကီးတစ္ခုေပၚကူးထားလုိက္တယ္။ အဲဒီစာကဒီလုိပါ -
“တရားဥပေဒနဲ႔ၿငိမ္ဝပ္မႈပိၿပားမႈရွိၿခင္းဟာ အိႏၵိယမွာ အဂၤလိပ္ေတြရဲ့ ဂုဏ္ယူဖြယ္ေအာင္ႏိုင္ၿခင္းတစ္ခုဘဲလုိ ဆိုၾကတယ္။ က်ေနာ္ရဲ ေမြးရာပါအသိစိတ္က အဲဒါကို လံုးဝလက္ခံပါတယ္။ ဘဝမွာ စည္းကမ္းရွိတာကို က်ေနာ္ သေဘာက်ၿပီး မင္းမဲ့စရိုက္မ်ိဳး၊ မၿငိမ္မသက္ၿဖစ္တာမ်ိဳး၊ ထိထိေရာက္ေရာက္မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္ၾကတာမ်ိဳးေတြကို က်ေနာ္ မၾကိဳက္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ ခါးသီးတဲ့အေတြ႔အၾကံဳေတြဟာ အစိုးရေတြက ၿပည္သူေတြအေပၚခ်မွတ္တဲ့ တရားဥပေဒေတြနဲ႔ ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈ ဆိုတာကို သံသယရွိေစခဲ့ပါၿပီ။ တခါတေလမွာ အဲဒါေတြအတြက္ ေပးဆပ္ရမႈဟာ မ်ားလြန္းလွပါတယ္။ ဥပေဒဆိုတာလည္း လက္ရွိအုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့ ပါတီရဲ့ သေဘာထားဘဲမဟုတ္လား။ ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈဆိုတာကေတာ့ ေနရာအႏွံ႔ကို စိမ့္ဝင္ေနတဲ့ အေၾကာက္တရားရဲ့ပံုရိပ္ဘဲေလ။ တခါတေလေတာ့လည္း အဲဒီ ဥပေဒတို႔ ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈတို႔ဆိုတာဟာ တရားဥပေဒမဲ့ၿပီး မၿငိမ္ဝပ္တာ ၿဖစ္ရင္ၿဖစ္ေနတတ္တယ္။ လူထုၾကားထဲ လႊမ္းမုိးေနတဲ့ အေၾကာက္တရားေပၚ အေၿခခံၿပီး ရလာတဲ့ ဘယ္ေအာင္ၿမင္မႈမွ လုိခ်င္စရာမေကာင္းသလုိ တုိင္းၿပည္တၿပည္ရဲ့ အေၿခခံအုတ္ၿမစ္အေနနဲ႔ ၿခိမ္းေၿခာက္မႈ အတင္းအက်ပ္ၿပဳမႈေတြရွိမယ္ဆိုရင္၊ အဲဒါေတြနဲ႔မွဘဲ တုိင္းၿပည္ဟာ ရပ္တည္ႏိုင္မယ္ဆိုရင္လည္း ဒါဟာ ၿပည္သူအုပ္ခ်ဳပ္မႈထက္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္မႈအသြင္ေဆာင္ေနၿပန္ပါတယ္။

ကဗ်ာဆရာ Kalhana ရဲ့ ႏွစ္ေထာင္ခ်ီၾကာၿပီၿဖစ္တဲ့ Rajatarangini ဇာတ္ေတာ္ထဲမွာ က်ေနာ္ေတြ႔မိတယ္ အုပ္ခ်ဳပ္သူ တစ္ေယာက္ရဲ့ တာဝန္နဲ႔ ႏိုင္ငံတခုေစာင့္ထိန္းရမယ့္အရာဟာ ဓမၼနဲ႔ အဘယဆိုတဲ့ ေၿဖာင့္မွန္ၿခင္းနဲ႔ ေၾကာက္ရြ႕ံၿခင္းမွ လြတ္ကင္းၿခင္း ဆိုတာပါတဲ့။ အဲဒီ ဓမၼနဲ႔ အဘယ ဆိုတဲ့ စကားကို တရားဥပေဒ နဲ႔ ၿငိမ္ဝပ္မႈဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္နဲ႔ ထပ္တလဲလဲ သံုးထားပါတယ္။ သူေၿပာတဲ့ ဥပေဒဆိုတာ မည္ကာမတၱ ဥပေဒ ၿဖစ္ရံုထက္ ပိုအဓိပၸါယ္ရွိၿပီး ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားတယ္ဆိုတာလည္း လူေတြရဲ့ အေၾကာက္တရားကင္းတာကို ရည္ညႊန္းတာပါ။ ေၾကာက္ေနၿပီးသား လူထုအေပၚမွာ ထပ္ၿပီး ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈ ဆိုတာ ၿပဌာန္းတာထက္ မေၾကာက္ေအာင္ သင္ေပးရတာက ဘယ္ေလာက္ ေကာင္းသလဲဗ်ာ။

ေနရူးရဲ့ စကားေတြဟာ က်မရဲ့ ခံစားမႈနဲ႔ လံုးဝ ထပ္တူက်ရံုမကဘဲ နဝတ အစိုးရက ၿမန္မာၿပည္မွာ အေၾကာက္တရားနဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္ေနတဲ့အခ်ိန္ဆိုေတာ့ ကြက္တိကို ၿဖစ္ေနေတာ့တာပါဘဲ။ က်မလည္း အဲဒီစာရြက္ၾကီးကို လံုၿခံဳေရးအေစာင့္ေတြပါ ထင္ထင္ရွားရွားၿမင္ႏိုင္မယ့္ အိမ္ေပါက္ဝမွာ ခ်ိတ္ထားေပးလုိက္တယ္။ စာရြက္ရဲ့ ေအာက္ေၿခမွာ “ဂ်ဝါဟလာေနရူး” ဆိုတဲ့ နာမည္ကို စာလံုးနီနီၾကီးနဲ႔ ေရးထားလုိက္တယ္။ သူေရးတယ္ဆိုတာ သိေအာင္တင္မကဘဲ တရားဥပေဒနဲ႔ ၿငိမ္ဝပ္ပိၿပားမႈ ေပၚမွာ တည့္တည့္မတ္မတ္ မၿမင္တတ္တဲ့လူေတြအားလံုးကို အံတုတဲ့ နာမည္တစ္ခုအေနနဲ႔ေရာေပါ့။

အက်ယ္ခ်ဳပ္က်ခံ ႏွစ္မ်ားအတြင္းမွာ က်မဟာ က်မနဲ႔ ႏိုင္ငံေရးအရ၊ ဥာဏ္ပညာအရ၊ စိတ္ဓါတ္ေရးရာအရ တူတဲ့ လူေတြနဲ႔ သူတို႔အေတြးအေခၚေတြကတဆင့္ ရင္းႏွီးလာခဲ့တယ္။ သူတို႔ဟာ တကယ္ေတာ့ က်မနဲ႔ အၿပင္မွတခါမွ မဆံုဖူးတဲ့ တစိမ္းေတြ ၿဖစ္ေကာင္းၿဖစ္မယ္။ ဒါမွမဟုတ္လည္း အခုသက္ရွိထင္ရွားမရွိေတာ့တဲ့ အတိတ္ကလူေတြ ၿဖစ္ေကာင္း ၿဖစ္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔အေတြးအေခၚေတြကတဆင့္ တကယ္သိကၽြမ္းရင္းႏွီးၿပီးသားလူေတြထက္ကို သူတို႔နဲ႔ ပိုၿပီး နီးနီးကပ္ကပ္ခံစားရပါတယ္။ က်မအထင္ေတာ့ ဒါဟာ မိမိရဲ့ အသိစိတ္လိပ္ၿပာကလြဲလို႔ အေဖာ္မရွိဘဲ ေထာင္က် ခံလူေနရသူေတြရဲ့ မွန္းလို႔ရတဲ့ စိတ္လို႔ ထင္မိပါတယ္။ က်မ မထင္မွတ္ထားတာလည္း ရွိပါေသးတယ္။ အဲဒါကေတာ့ အဲဒီစိတ္ဟာ အသက္ရွိတဲ့ အပင္တစ္ပင္လုိ ရွင္သန္အၿမစ္တြယ္လာတာကိုပါဘဲ။ ေန႔စဥ္ဘဝကို အေၿခခံၿပီး အၿမင့္ဆံုး ရည္မွန္းခ်က္ပန္းတုိင္ကို ဆက္ေပးတဲ့ သက္ရွိသစ္ပင္တစ္ပင္လို႔ေပါ့။

ဂႏၵီက တစ္ခါေၿပာဖူးပါတယ္။ မိုတီလာ ေနရူး (ဂ်ဝါဟလာေနရူးရဲ့ ဖခင္) ရဲ့ အထူးၿခားဆံုးအရည္အေသြးကေတာ့ သူ႔သားအေပၚထားတဲ့ ေမတၱာဘဲတဲ့။ “အိႏၵိယႏိုင္ငံအေပၚထားတဲ့ မိုတီလာရဲ့ ေမတၱာဟာ ဂ်ဝါဟာလာအေပၚထားတဲ့ ေမတၱာကေန ဆင္းသက္လာတာ ၿဖစ္တယ္” တဲ့။ ဒီစကားကဘဲ က်မကို ေတြးမိေစၿပန္ပါတယ္ ၿမန္မာၿပည္အေပၚထားတဲ့ က်မရဲ့ ေမတၱာဟာ က်မမမွတ္မိလုိက္တဲ့ အေဖ့အေပၚထားတဲ့ ေမတၱာက ဆင္းသက္လာေလသလား လို႔ ပါ။ က်မ စိတ္ထဲ မၾကာခဏေပၚလာတတ္တဲ့ အေဖပံုရိပ္ဟာ ၿမန္မာၿပည္လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲမွာ ပါခဲ့သူရဲ့ အခန္းက႑နဲ႔ ခြဲၿခားမရပါဘူး။ ဆံုးခန္းမတုိင္ေသးတဲ့ က်မတို႔ရဲ႕ဒီမိုကေရစီတုိက္ပြဲဟာ က်မစိတ္ထဲမွာ လြတ္လပ္ေရးတုိက္ပြဲနဲ႔ ယွဥ္တြဲ ေပၚလာတတ္တယ္။ ေနရူးနဲ႔ သူ႔အေဖ မိုတီလာၾကားက ခိုင္ၿမဲတဲ့ေမတၱာ၊ စိတ္ေနစိတ္ထား နဲဲ႔ ေသြးသားသံေယာဇဥ္ေတြ ရွိေပမယ့္ ေနရူးဟာ ၿပည္သူ႔ မီးရွဳးတန္ေဆာင္လို႔ သူသေဘာထားတဲ့ ဂႏၵီကိုလည္း အေဖ တစ္ေယာက္လုိ သေဘာထားႏိုင္ခဲ့တယ္ ဒီႏိုင္ငံေရး စိတ္ဓါတ္ေရးသေဘာသဘာဝေတြဟာ က်မတို႔ႏွစ္ေယာက္ၾကားက ဒီ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ စိတ္ဓါတ္ေရးတူညီမႈေတြဟာ က်မနဲ႔ ေနရူးကို ေၿပာၿပလို႔မရတဲ့ ခိုင္ၿမဲမႈမ်ိဳးနဲ႔ ခ်ည္ေႏွာင္ထားပါတယ္။ အဲဒီခိုင္ၿမဲမႈဟာ “တို႔ေတြ အခ်င္းခ်င္း မစည္းလံုးရင္ က်ဆံုးမွာဘဲ”ဆိုတဲ့ ဓမၼဌိဌာန္က်တဲ့ တြက္ခ်က္မႈတစ္ခုလို ေသခ်ာလွပါတယ္။” တို႔ဘဝေတြရဲ့ အႏွစ္သာရေတြ ရွင္သန္ဖို႔အတြက္ တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္လုိအပ္တယ္” ဆိုတဲ့ ပုဂိုလ္ေရး ခ်စ္ခင္မႈထက္လည္း ေႏြးေထြးလွပါတယ္။

ႏိုင္ငံေရးၾကိဳးပမ္းမႈေတြနဲ႔ က်မရဲ့ ပုဂိုလ္ေရးဘဝဟာ ခြဲၿခားလို႔ မရေတာ့ပါဘူး း။ မၾကာေသးခင္က ဗာကလပ္ဟာဗဲလ္ရဲ့ အမွတ္တရတစ္ခုမွာ ဘာေၾကာင့္ ဟာဗဲလ္ရယ္၊ တၿခားေသာ မိတ္ေဆြ သူငယ္ခ်င္းေတြ၊ က်မတခါမွ အၿပင္မွာ မၿမင္ဖူးတဲ့ လမ္းညႊန္မႈေပးသူေတြ ဟာ က်မရဲ့ ႏိုင္ငံေရးၾကိဳးပမ္းမႈေတြမွာ တြန္းအားေတြ ၿဖစ္ေစသလဲဆိုတာ က်မ ရွင္းၿပခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒီလုိ ရွင္းၿပရာမွာ ဟိုးေအာက္စ္ဖို႔ဒ္မွာေနတုန္းက ခင္မင္ခဲ့ရသူ သူငယ္ခ်င္း Ann ရဲ့ က်မအေၾကာင္းေရးထားတဲ့ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ကို ရည္ညႊန္းခဲ့တယ္။

Ann က က်မကို ရည္ရြယ္ၿပီး ကဗ်ာတစ္ပုဒ္က စာသားတခ်ိဳ႕ကို သံုးခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီကဗ်ာကို အိုင္းရစ္စ္ ေတာ္လွန္ေရးသမား Maud Gonne အတြက္ ကဗ်ားဆရာ Yeats က ေရးခဲ့တာပါ။

“မင္းရဲ့ က်က္သေရခ ရႊင္ၿပတဲ့အခ်ိန္ကာလေတြကို ဘယ္ႏွစ္ေယာက္ေလာက္မ်ား ခင္တြယ္ ခဲ့ဖူးၿပီလဲကြယ္။ မင္းရဲ့ အလွတရားကိုေရာ ေမတၱာစစ္ ဒါမွမဟုတ္လည္း ေမတၱာေယာင္နဲ႔ ခ်စ္ခဲ့သူ ဘယ္ႏွစ္ေယာက္မ်ားရွိခဲ့ၿပီလဲ။ ဒါေပမယ့္လူတစ္ေယာက္ကေတာ့ သစၥာတရားကိုမေမာမပန္းရွာေနတဲ့ မင္းရဲ့ စိတ္ဓါတ္ကေလးကို ၿမတ္ႏိုးေနဆဲပါ။ ရင့္ေရာ္ေၿပာင္းလဲလာတဲ့ မင္းမ်က္ႏွာေပၚက ဝမ္းနည္းေၾကကြဲမႈေတြကို အၿမတ္တႏိုးရွိဆဲပါ” တဲ့။

Ann က ေနာက္ဆံုးစာေၾကာင္းကို ခ်န္ထားခဲ့ပါတယ္။ ၾကည့္ရတာ သိပ္မဂၤလာမရွိဘူးလို႔ ထင္လို႔ ေနမယ္က်မကေတာ့ အခု အဲဒီစာေၾကာင္းကိုပါ ထည့္ဆိုလုိက္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ တစ္ခုလံုးဆိုမွဘဲ စာပိုဒ္အဓိပၸါယ္က အင္မတန္ ႏူးညံ့ခ်ိဳသာတဲ့ ခံစားမႈကို ၿဖစ္ေစတဲ့ ခင္မင္မႈဆိုတဲ့ အနက္ သက္ေရာက္သြားေစတယ္ေလ။ သစၥာတရား ရွာေဖြတဲ့ စိတ္ဓါတ္အတြက္ အခ်စ္ခံရတာဟာ အခ်စ္ခင္ခံရမႈေတြထဲမွာ အေကာင္းဆံုးပါဘဲေလ။ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ ခရီးလမ္းမွာ နားလည္ေပးၿခင္းခံရတာ၊ အားေပးၿခင္းခံရတာဟာလည္း ဘယ္ေတာ့မွ အထီးက်န္မႈကို မၿဖစ္ေစဘူးေပါ့။

ဒီေန႔ က်မကို ဂ်ဝါဟလာေနရူး အထိမ္းအမွတ္ဆုေပးတဲ့အတြက္ လူူၾကီးမင္းတို႔ အားလံုးကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ က်မရဲ့ အဖုိးတန္ မိတ္ေဆြေတြ ၿဖစ္ခဲ့ၾကတဲ့ အိႏၵိယေခါင္းေဆာင္မ်ားကိုလည္း ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္းေၿပာလုိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ သူတို႔ရဲ့ ဘဝေတြဟာ မေသခ်ာမေရရာတဲ့ လမ္းခရီးမွာ က်မကို လမ္းမေပ်ာက္ေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကလို႔ပါဘဲ။ ေနရူးကို ရွာေဖြေတြ႔ရွိၿခင္းဟာ က်မကိုယ္က်မ ရွာေဖြေတြ႔ရွိၿခင္းလည္း ၿဖစ္တယ္ဆိုရင္ မမွားပါဘူးလို႔ ေၿပာရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္ပါတယ္။

ဘာသာျပန္ Spring Flowers ႏွင့္ ကိုသန္းထြန္းေအာင္၊ ေဒါင္းမာန္ဟုန္